henke99Medlem sedan jan. 2004103 inlägg Varför fungerar det inte med denna koden så att länken blir understruken när man för muspekaren över?
<style type="text/css">
<!--
a:link {
color: #000000;
text-decoration: none;
}
a:hover {
text-decoration: underline;
}
a:visited {
}
-->
</style>
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Den fungerar här, felet måste ligga någon annanstans.
henke99Medlem sedan jan. 2004103 inlägg Jag tog bort koden och skrev in den igen, och nu fungerar det. Märkligt.
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Kan det ha berott på mellanrummet efter kolon.
Kan i bland bero på dessa små skillnader.
color:#000000;
text-decoration:none;
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
bossse skrev:
Kan det ha berott på mellanrummet efter kolon.
Varför då? Finns det något i standarden som säger att man inte får ha blanksteg där?
Tror snarare att henke99 såg en cachad version eller liknande.. Fast vad vet jag!?
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Peeer skrev:
Varför då? Finns det något i standarden som säger att man inte får ha blanksteg där?
Nix, koden var korrekt. Att sidan låg kvar i minnet är nog, precis som du säger, mest troligt.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Nu har jag inte koll på exakt vilka webbläsare detta buggar ur i, men för att undvika problem med att vissa webbläsare låter "fel" deklarationer gälla om man inte har rätt ordning på dem, så bör man alltid deklarera sina "pseudoklasser" till <a> i ordningen
a:link { }
a:visited { }
a:hover { }
a:active { }
Ditt problem kan eventuellt ha berott på att du hade "fel" ordning på hover och visited och att du råkar ha en sådan webbläsare...
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Felet berodde förmodligen på att du hade skrivit pseudoklasserna (:link, :visited, :hover) i fel ordning.
Det spelar faktiskt roll vilken ordning de står i, och rätt ordning är:
1. :link
2. :visited
3. :hover
4. :active
(ordningen mellan 1 och 2 ska dock inte spela någon roll)
Se själv följande exempel:
http://member.webforum.nu/4192/hover.html
EDIT:
10 minuter för sent eftersom jag inte är van vid att ladda upp filer :)