webForumDet fria alternativet

CSS och Firefox

9 svar · 430 visningar · startad av spinxen

spinxenMedlem sedan maj 20048 inlägg

Har laddat hem Firefox 1.0 för att validera lite nya sidor jag gör. Har lyckats få det mesta att se likadant ut, i FF oxh IE. Men, en shadow vill inte funka i FF. Någon som kan hjälpa mig?

.shadow3 {
font-size: 40px;
font-weight: normal;
filter: Shadow(Color=333333, Direction=120);
width: 100%;
height: 10px;
}

Mvh Jörgen

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Kan det vara så att Shadow är en IE-specifik egenskap. Om det är så fungerar det nog bara i IE också.

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

filter är Microsofts egna påhitt och någon motsvarighet finns inte i Firefox eller någon CSS-version.

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Det korrekta vore att använda sig av text-shadow, men för tillfället är det bara Safari som har implementerat det.

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

PepeJeria skrev:

Det korrekta vore att använda sig av text-shadow, men för tillfället är det bara Safari som har implementerat det.

Jag tror inte att Firefox kommer att stödja text-shadow eftersom det inte tillhör CSS 2.1:
http://www.w3.org/TR/CSS21/about.html#q1

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
§e Rent akademiskt är väl kanske i princip iallafall text-shadow att anses som "korrekt CSS"... Men det beror i dagsläget på vad man menar med "korrekt CSS" - och det är tyvärr kanske inte helt enkelt §e

Problemet är följande:

Den "senaste" versionen av CSS2-rekommendationen - CSS2.1 - är en Working Draft Candidate Recommendation och alltså inte en helt och fullt fastslagen "standard"...
I CSS 2.1 är alltså text-shadow inte med.

Men i CSS2 (som är den senast fastslagna rekommendationen) är text-shadow faktiskt med - http://www.w3.org/TR/CSS2/text.html#text-shadow-props

Orsaken att text-shadow inte är med i CSS2.1 lär vara just bristen på webbläsarstöd för den (som ju fallet också är för så många andra "korrekta" delar av CSS2 som inte heller är med i CSS2.1...) CSS2.1 är alltså avsedd som en "de facto"-standard där allt som inte stöds rent praktiskt uteslutits ;)

Och nu till det intressanta:
När det gäller den kommande versionen av CSS - CSS3 - så är faktiskt text-shadow med i CSS igen... http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-text-20030514/#text-shadows !!!
Text-modulen i CSS3 har dessutom (för att komplicera saken ytterligare) fått statusen "Candidate Recommendation" - dvs snäppet "mer fastslagen" än status "Working Draft" exakt samma status som CSS2.1 f.n. befinner sig i ! )

§e - så rent akademiskt är, som sagt, det väl inget tvivel om att text-shadow på mer än ett sätt måste kunna anses som "korrekt CSS"

Och att text-shadow en vacker dag kommer att läggas in FireFox tycker jag känns som en ganska stor möjlighet - förutsatt at W3C fastställer CSS3, och att FireFox-gänget beslutar sig för att följa CSS3

:birp PEACE (kunde bara inte hålla mig)

red: hade lite fel om CSS2.1:s status - nu fixat!

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Mozilla har redan nu implementerat delar av CSS3, ta bara css columns som exempel (kräver 1.8a5).

Detta är dock i Mozilla 1.8a, inte i nuvarande Mozilla Firefox, så med all säkerhet så kommer även text-shadow att implementeras en vacker dag.

Ok, får väl acceptera att en del saker kommer att se lite annorlunda ut, huvudsaken är att funktionen blir samma i alla läsare.

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

ok, sorry

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)