spinxenMedlem sedan maj 20048 inlägg Har laddat hem Firefox 1.0 för att validera lite nya sidor jag gör. Har lyckats få det mesta att se likadant ut, i FF oxh IE. Men, en shadow vill inte funka i FF. Någon som kan hjälpa mig?
.shadow3 {
font-size: 40px;
font-weight: normal;
filter: Shadow(Color=333333, Direction=120);
width: 100%;
height: 10px;
}
Mvh Jörgen
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Kan det vara så att Shadow är en IE-specifik egenskap. Om det är så fungerar det nog bara i IE också.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg filter är Microsofts egna påhitt och någon motsvarighet finns inte i Firefox eller någon CSS-version.
Det korrekta vore att använda sig av text-shadow, men för tillfället är det bara Safari som har implementerat det.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
PepeJeria skrev:
Det korrekta vore att använda sig av text-shadow, men för tillfället är det bara Safari som har implementerat det.
Jag tror inte att Firefox kommer att stödja text-shadow eftersom det inte tillhör CSS 2.1:
http://www.w3.org/TR/CSS21/about.html#q1
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
§e Rent akademiskt är väl kanske i princip iallafall text-shadow att anses som "korrekt CSS"... Men det beror i dagsläget på vad man menar med "korrekt CSS" - och det är tyvärr kanske inte helt enkelt §e
Problemet är följande:
Den "senaste" versionen av CSS2-rekommendationen - CSS2.1 - är en Working Draft Candidate Recommendation och alltså inte en helt och fullt fastslagen "standard"...
I CSS 2.1 är alltså text-shadow inte med.
Men i CSS2 (som är den senast fastslagna rekommendationen) är text-shadow faktiskt med - http://www.w3.org/TR/CSS2/text.html#text-shadow-props
Orsaken att text-shadow inte är med i CSS2.1 lär vara just bristen på webbläsarstöd för den (som ju fallet också är för så många andra "korrekta" delar av CSS2 som inte heller är med i CSS2.1...) CSS2.1 är alltså avsedd som en "de facto"-standard där allt som inte stöds rent praktiskt uteslutits ;)
Och nu till det intressanta:
När det gäller den kommande versionen av CSS - CSS3 - så är faktiskt text-shadow med i CSS igen... http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-text-20030514/#text-shadows !!!
Text-modulen i CSS3 har dessutom (för att komplicera saken ytterligare) fått statusen "Candidate Recommendation" - dvs snäppet "mer fastslagen" än status "Working Draft" exakt samma status som CSS2.1 f.n. befinner sig i ! )
§e - så rent akademiskt är, som sagt, det väl inget tvivel om att text-shadow på mer än ett sätt måste kunna anses som "korrekt CSS"
Och att text-shadow en vacker dag kommer att läggas in FireFox tycker jag känns som en ganska stor möjlighet - förutsatt at W3C fastställer CSS3, och att FireFox-gänget beslutar sig för att följa CSS3
:birp PEACE (kunde bara inte hålla mig)
red: hade lite fel om CSS2.1:s status - nu fixat!
Mozilla har redan nu implementerat delar av CSS3, ta bara css columns som exempel (kräver 1.8a5).
Detta är dock i Mozilla 1.8a, inte i nuvarande Mozilla Firefox, så med all säkerhet så kommer även text-shadow att implementeras en vacker dag.
spinxenMedlem sedan maj 20048 inlägg Ok, får väl acceptera att en del saker kommer att se lite annorlunda ut, huvudsaken är att funktionen blir samma i alla läsare.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg