ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Hallå, jag har pillat lite med en gästbok i php och fått den o funka finfint som jag vill att den ska... men när jag lägger lägger in boken (inkluderar txt-filen) i ett lager så läser Netscape (4.5) in en extra div-tagg av någon anledning vilket medför att alla formateringar försvinner i lagret i Netscape. Jag fårstår bara inte VARFÖR skriver Netscape htlm som jag inte har skrivit? Kolla på http://probyte.port5.com/gastbok/index.php och jämför i IE och NN så ser ni skillnaden jag syftar på.
IE skriver alltså helt korrekt:
<div id="gbresult" style="position:absolute; left:320px; top:20px; width:400px; z-index:10; visibility:visible">
Medans NN skriver:
<DIV id="gbresult" style="position:absolute; left:320px; top:20px; width:400px; z-index:10; visibility:visible"><DIV id="gbresult" Ttyle="position:absolute; left:320px; top:20px; width:400px; z-index:10; visibility:visible">
Varför varför varför? Jag fattar bara inte hur NN kan lägga till kod som inte finns... Nån som vet?
ps. detta har även lagts i dhtml-forumet men det passar kanske in lika väl här?
------------------
:: mattias :: www ::
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Hur ser PHP-koden ut?
------------------
webmaster resources
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Typ såhär:
<html>
<head>
<title>.guestbook</title>
<script language="JavaScript">
if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
{document.write('<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">');}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
else
</script>
</head>
<body border="0" marginwidth="0" marginheight="0" topmargin="0" leftmargin="0">
<div id="gbform" style="position:absolute; left:20px; top:20px; width:300px; z-index:10; visibility:visible">
<form action="gastbok.php" method="post">
<table border="0" width="300" align="left" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td align="left" valign="top" width="300"><font class="text">
Använd detta formulär för att skriva in dig i gästboken. Nyaste inlägget överst.<br><br>
<b>Name</b><br><input type="text" name="namn" size="20" class="submit" style="width:155px; border:1px; border-color: black; border-style: solid; background-color: #eeeedd; font-family: Verdana; font-size:10"><br>
<b>eMail</b><br><input type="text" name="email" size="20" class="submit" style="width:155px; border:1px; border-color: black; border-style: solid; background-color: #eeeedd; font-family: Verdana; font-size:10"><br>
<b>www</b><br><input type="text" name="hemsida" size="20" class="submit" value="http://" style="width:155px; border:1px; border-color: black; border-style: solid; background-color: #eeeedd; font-family: Verdana; font-size:10"><br>
<b>Text</b><br><textarea name="meddelande" wrap="virtual" cols="19" rows="8" class="submit" style="width:155px; border:1px; border-color: black; border-style: solid; background-color: #eeeedd; font-family: Verdana; font-size:10"></textarea><br>
<input type="submit" value="send" class="submit" style="border:1px; border-color: black; border-style: solid; font-family: Verdana; font-size:10"> <input type="reset" value="reset" style="border:1px; border-color: black; border-style: solid; font-family: Verdana; font-size:10">
</form></font>
</td>
</tr>
</table>
</div>
<div id="gbresult" style="position:absolute; left:320px; top:20px; width:400px; z-index:10; visibility:visible">
<!-- ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo -->
<?include("gbok.txt")?>
<!-- ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo -->
</div>
</body>
</html>
Det som är märkligt är att bara Netscape genererar denna extratext och tar jag bort div-taggen kring include-file koden så funkar alla formateringar igen.... samt att formateringarna funkar i det andra lagret som innehåller formulärfälten.
------------------
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Matti och övriga: Var tog ni vägen? Ingen som vet?
------------------
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Hur ser gbook.txt ut?
------------------
I have not failed. I´ve just found 10.000 ways that won´t work. // Thomas Edison
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Det ser du ju om du går in på gästbokens länk som finns i ovanstående inlägg... men är det verkligen relevant? Nåt gör ju så att en extra felstavad divtagg skrivs i just Netscape av någon jävligt märklig anledning !
Tar jag bort div-taggarna så formateras ju texten helt perfekt. Så problemet ligger ju i att Netscape av någon anledning läser in en divtagg som inte finns !
------------------
[Redigerat av Probyte den 01 jun 2001]
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Är det verklien ingen som har en aning om var problemet ligger? Jag ligger ju sömnlös på nätterna o grubblar... nja.. nästan iaf... =)
------------------