webForumDet fria alternativet

CSS filstorlek

3 svar · 239 visningar · startad av jonne

jonneMedlem sedan jan. 20011 097 inlägg

Av ren nyfikenhet: Hur fungerar inläsningen av en CSS-fil? Läses hela filen in varje gång man besöker en ny sida på webplatsen? Om det är så bör man se till att hålla ner storleken på sin css? Nu pratar jag inte om en css för märtas hemsida utan en där företagets alla kunder hämtar data ifrån. En hel del klasser.
Eller detta kanske inte är något som sköts på klienten utan det är servern som väljer ut vilka klasser som är relevanta och skickar dem till besökaren?

Jag har som synes ingen aning så någon kanske kan sprida lite ljus över ämnet :)

adeMedlem sedan juli 20041 418 inlägg

Det är ju så att det fungerar ungefär som e ndatabas, man hämtar information från ccs:n.

supremeMedlem sedan sep. 2002248 inlägg

Ade va???

Jonne
Det fungerar så att klienten laddar ner css filen första gången man besöker sidan, sen cachar webläsaren cssen, så om besökaren kommer tillbaka så kollar webläsaren i cachen och hittar cssen om den inte har försvunnit. Webläsarna fungerar ju lite olika när det gäller att cacha saker och hur länge.

Men det är alltid bra att försöka hålla storleken nere så går det fortare första gången besökaren kollar på sidan.

jonneMedlem sedan jan. 20011 097 inlägg

Ok tackar supreme. Det jag var ute efter.

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb