webForumDet fria alternativet

internet explorer / firefox fel

3 svar · 304 visningar · startad av aXiz

aXizMedlem sedan mars 200484 inlägg

Gah jag får spasmer. Jag har suttit och pillat lite på en skitsida till en skola. Har nyss börjat med detta och blev nog lite lurad då jag fick för mig att läsare som klarade @import kunde ha en "design" och sedan läsare som inte klarar det kunde ha en helt annan genom att bara använda <link rel>.

Lyckades på något skönt vis sålla bort IE6 genom att skriva nånting liknande detta tror jag:
<style type="text/css" media="screen"><!--
@import url(css/stylesheet.css) screen;
--></style>

Då funkade det fortfarande i Firefox / Opera så jag började knacka lite och det blev någorlunda klart. Då började jag på basic.css för den andra designen och upptäckte att allting som INTE fanns i stylesheet.css också tillämpades där.

Och IE, Firefox och jag är inte goda vänner och jag antar att jag är för kass på detta, men kan NÅGON hjälpa mig att få det att se okej ut i båda ? Har 2 "versioner" av sidorna. En där det ser okej ut i Explorer men kasst i Firefox och en där det är viceversa.

Explorerversionen
Firefoxversionen

VÄLDIGT tacksam för hjälp om någon förstår vad jag menar.

edit // glömde visst att säga att jag skulle älska att ha en fixed lösning som i firefoxversionen i explorerversionen också. om det går :P

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Jag vet inte om det hjälper dig, men ett bra sätt att ha två skilda designer för IE och Mozilla/Opera, generellt sett, är att sätta ett id på body-taggen. ex: <body id="Gudmundraskolan-se">

Lägg all gemensam CSS-kod först, sedan all CSS-kod för IE och sist all CSS-kod för MOz/Opera.

/* Gemansamma */
body {
font-family:verdana
}

/*IE */
body #container {
color:#222
}

/*Moz/Opera*/
body[id=Gudmundraskolan-se] #container {
color:#333
}

Mer läsning:
http://xhtml.nu/artiklar/xhtml_1_0/css_signaturer

Exempel:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/062/062.css
Gå in i den sista länken med IE och Mozilla så ser du skillnaden.

aXizMedlem sedan mars 200484 inlägg

faktiskt tror jag att det där hjälpte något fruktansvärt. ska genast testa. kärlek till dig ;)

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

vad lustigt att den inte funkar...jag använder både media import och en extern länk till min css. Fast åandra sidan så har jag bara ett stylesheet :h

Mina sidor är valida och funkar i både IE som FF (testat)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.37765c92
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)