webForumDet fria alternativet

100% höjd på tabell!

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

2 svar · 243 visningar · startad av huggerFanta

huggerFantaMedlem sedan okt. 2002304 inlägg

Hej!
Jag försöker centrera innehållet på en sida. Jag försöker göra det genom att lägga en tabell som ska vara 100% hög och bred.

Men när jag tittar på sidan så är inte saker och ting centrerade i höjdled, bara sidledes.

Hur f-n skall jag gå till väga för att få den yttre tabellen att verkligen bli 100% hög, så att innehållet centreras åt alla håll och kanter!!!

Hjääääälp!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Tsk, tsk.... även om jag förstår att du är frustrerad behöver du väl inte svära - du skulle fått hjälp här ändå ju ;)

Såhär är det (med största sannolikhet)

Du kör med en <!DOCYPE som ger dig "Standards mode"

Gör du det, så anpassas inte "100% höjd" i det "yttersta elementet/yttersta taggen" (din table i detta fall) till webbläsarfönstrets höjd, utan till det faktiska innehåll som ligger i elementet/taggen (dvs din table).
Fenomenet är helt enligt standard och beror på att höjden på "rotelementet" (body eller html beroende på om du kör HTML eller xhtml) är satt till "auto" "by default" i de flesta webbläsarna.

Lösningen är att ställa in height:100% även på rotelementet, t.ex. såhär:

<style type="text/css">
<!--
html,body {height:100%;padding:0;margin:0}
-->
</style>

padding och margin-nollorna är med för att vissa webbläsare använder margin, och vissa andra padding för att få till "default-indraget" på sisådär 10px runt innehållet man får om man inte väljer att justera bort det ;)

Läs mer i t.ex. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=650163#post650163 och de trådar som refereras där...

huggerFantaMedlem sedan okt. 2002304 inlägg

tackar!

Det gjorde susen!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)