webForumDet fria alternativet

Frame-strul i NS för Mac

8 svar · 244 visningar · startad av CyberPet

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det här må vara konstigt, men jag kan för mitt liv inte komma på varför Netscape visar framen annorlunda än i IE i detta fall. Jag har försökt kolla igenom min kod men jag begriper ändå inte vad som är knas.

Håller på med ett projekt och nu ser det fint ut i IE men i NS kommer vänsterframen för långt in fast jag angett den att vara 110 pixlar bred.
http://www.bazazz.com/jtcac/

Nån som kan se vad som är felet??

Jag skulle också behöva en idé till hur jag ska göra den lilla pilen till höger om texten. Ska man använda något javascript med rollover-funktion eller nåt? Det är meningen att vara ett navigationshjälpmedel så att besökaren vet var han/hon befinner sig (vill inte ha olika färger på knappar).

Idéer mottages tacksamt!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag har läst någonstans här i forumet att Netscape först gör om bredden från pixlar till procent för att sedan räkna ut hur många pixlar ramen ska vara. I den beräkningen "försvinner" några pixlar, vilket kan vara förklaringen till att en del av vänsterframen försvinner.

Det finns säkert andra som kan ge bättre svar, men om jag minns rätt är det väldigt svårt att få bilder och ramar att visas som de ska i Netscape.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less.
(Ockham's Razor)

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Helt rätt hypatia. Min gissning är att en prao-elev på Netscape gjorde den grejen. ;)
Hur som helst är det kasst att det följt med från Netscape 2 till Netscape 3 till Netscape 4.
I Netscape 6 är det så klart fixat. :)

Men det finns sätt att få det att se bra ut. Så med en del tricksande kan man få det att se bra ut. :)

JavaScript är nog enklast att använda för menyn. Jojoxx har en grej här: http://www.jojoxx.net/jscript/archive/imageswap2.html
Har du frågor eller problem med det så kan du ju fråga i JavaScripts-forumet så svarar nog Jojoxx eller Johnsen. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

En lösning!
Gör Högerframen 130 pixlar bred.
Lägg sen in den här bilden som bakgrundsbild.
http://www.juhlin.nu/wf/jokkmokk.gif

------------------
/Erik

Tack för JavaScriptet, det ser ut som det är precis vad jag behöver. :)

Vad menar du med trixande med framen... på vilket sätt då?? :o

------------------
/Petra

Skrev det i inlägget precis efter. I ditt fall var det ganska enkelt. Gör bara så som jag skrev och det kommer se bra ut! :)

Redigering: Det enda som du kanske måste fixa till är att nu blir det 20 pixlar extra utrymme i framen. Det kommer göra att det kommer se ut som det är en stor marginal i framen till höger. Men det är ju lätt fixat genom att minska marginalen där.
Men använd helst Internet Explorer eller Netscape 6 eftersom att de visar storleken rätt.

------------------
/Erik

[Redigerat av Erik Juhlin den 27 maj 2001]

Ah, tänkte inte på det... :)

Tack Erik!

Nu ska jag bege mig till Javascript forumet... det var inte så lätt som jag trodde... speciellt då jag inte kan ett jota om javascript. :e

------------------
/Petra

Men det jag skrev funkade då? :)

------------------
/Erik

Jupp, trodde jag skulle slippa en bakgrundsbild bara. Men den är ju inte så stor så det ordnade sig elegant. :)

Kolla själv: http://www.bazazz.com/jtcac/

Nu är det bara resten kvar! :o

------------------
/Petra

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)