suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Hej!
Jag håller på med en simpel registrerings sida.
Det funkar bra när jag bara skriver in textfältet:
<input name="text" type="text" class="formBakgrund">
Men sen när jag ska infoga själva formtaggen så blir alltihop helt galet.
Hela formtaggen ser ut så här:
<form name="namn" method="GET"><input name="text" type="text" class="formBakgrund">
</form>
Den ligger inne i en tabell, och det verkar som att formtaggen tar upp plats på själva sidan så det blir kaos i tabellen!
Men det är väl bara input taggen som ska hamna på sidan...eller?
Tacksam för svar.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Form är ett "block" (dvs det tar plats på ungefär samma sätt som en <div>)
Funkar det som du vill med
<form style="margin:0;padding:0" ... ...>
<input style="margin:0"... ... ... >
</form>
Hur ser koden (Hela) ut nu? form-taggar bör generellt placeras utanför table-taggar.
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Här är hela koden:
<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
.formBakgrund { background-color: #B2B2B2;
border: 1px dotted #4A4A4A;
height: 19px;
width: 120px; }
-->
</style>
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body bgcolor="#8FB735">
<table width="250" height="223" border="0" cellpadding="0" cellspacing="1" bgcolor="2A2A2A">
<tr>
<td>
<table width=249" height="222" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="DEEAC4">
<td align="center" valign="top">
<table width="342" height="107" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="390" height="21"><font size="2">Namn</font>
[B]<form style="margin:0; padding:0" valign="top" name="namn" method="GET">
<input style="margin:0; padding:0" name="namn" type="text" class="formBakgrund" align="right">
</form>[/B]
</td>
</tr>
<tr>
<td height="21"><font size="2">Efternamn</font></td>
</tr>
<tr>
<td height="21"><font size="2">E-post</font></td>
</tr>
<tr>
<td height="21"><font size="2">Ålder</font></td>
</tr>
<tr>
<td height="21"> </td>
</tr>
</table>
</td>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
jag skulle helt enkelt rekommendera dig att sätta form taggarna utanför table-taggarna (Alltså så att tabellen ligger mellan form-taggarna)
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Självklart...varför tänkte jag inte på det?!
Nu funkar det kanon :)
Tack så mycket.
Acceptera gärna mitt svar som slutgiltigt isf!
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Tips:
Man behöver inte lägga <form> utanför tabellen om man inte absolut vill...
Och det finns inget i "standard" som talar varken för eller emot det ena eller det andra när det gäller formulär och tabeller eftersom en form både kan och får förekomma i en td, och en tabell både kan och får förekomma i en form :stud
En alternativ lösning på ditt problem är nämligen att helt enkelt lägga in din ledtext i formuläret ;)
<td width="390" height="21">
<form style="margin:0; padding:0" valign="top" name="namn" method="GET">
<font size="2">Namn</font>
<input name="namn" type="text" class="formBakgrund" align="right">
</form>
</td>
:birp
Nej, men eftersom han troligen kommer lägga till fält för efternamn, e-post och ålder så är bätre att göra rätt från början.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Jupp - men det generella rådet att
nitro2k01 skrev:
form-taggar bör generellt placeras utanför table-taggar.
saknar grund - och det var det jag hängde upp mig på och kommenterade ! :P
Nej det saknar inte grund, i vart fall när man ska ha flera form-element i en tabell, som inte alla ligger i samma cell, så är det säkrast att lägga form-taggarna på utsidan.
Detta är ett generellt råd. Sen finns som sagt specialfallet att alla element (Eller det enda elementet) ligger i samma cell.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Snygg räddning gamle hårklyvarkollega :e - men det ändrar inte sakfrågan, dvs att det varken generellt eller på annat sätt finns något som säger att formtaggar bör placeras inuti eller utanför formtaggar eftersom deras placering alltid kommer att bero på vad man vill uppnå :bire
jarvklo skrev:
Snygg räddning gamle hårklyvarkollega :e - men det ändrar inte sakfrågan, dvs att det varken generellt eller på annat sätt finns något som säger att formtaggar bör placeras inuti eller utanför formtaggar eftersom deras placering alltid kommer att bero på vad man vill uppnå :bire
Får se om mitt minne sviker mig nu, men var det inte NS x.x som inte visade formulärkontroller som låg inuti en tabell om form taggarna låg utanför (eller var det tvärtom?). Jaja, det FANNS iaf problem med det... =)