Hejsan. Jag gör en liten online-kalender och har kommit fram till att textboxar och andra form-saker ser totalt olika ut på i olika webläsare. Särskillt mellan mac (safari/firefox) och pc (explorer). Dessa textboxar och rullgardiner förstör hela designen och efter som jag använder lika mycket mac som pc vill jag att det ska bli snyggt på båda. Går det att lösa på något sätt? Jag funderar på om man gör textboxarna i flash men då blir det svårt att få flashen att kommunicera med resten av sidan. Några förslag?
textboxar i olika webläsare
3 svar · 265 visningar · startad av oskob
Med css kan du få dem att se någorlunda likadana ut.
Att använda bilder istället för buttons hjälper också till.
Att ha specifika css-filer för varje browser hjälper ytterligare.
"formsakernas" utseende styrs till stor del av operativsystemet så Flash är nog den enda lösningen.
Faktum är att Rogert Johansson tog upp just det problemet i sin blog idag! = )
http://www.456bereastreet.com/archive/200409/styling_form_controls/
där ser man! det är nog det närmsta jag kommer lösningen i alla fall. tack!
EDIT: men det bygger på att man har ett snuskigt javascript som identifierar webläsaren. Vissa (tex min opera) har funktionen att man kan välja vad den ska identifiera som och jag har den på ieexplorer 6 för vissa sidor kollar bara om man har ie6 och om man inte har antar den att det är en gammal sunkig webläsare man har och så blir det konstigt. Men hur träffsäkra är dessa identifikationsscript (vilket långt ord)?