webForumDet fria alternativet

Ny inom lager

5 svar · 350 visningar · startad av Jerpa

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

En polare lurade i mig att göra min nya sida i lager vilket jag aldrig jobbat med tidigare. Men varför inte, man måste ju prova.
Till en början funkade det bra sen blev jag utan internet pga telia men det är en annan historia...

Iaf, det funkar och ser ut som jag vill ha i IE men i opera o firefox skiter det sig med uppställningen av bilderna.

Portfolion är byggd med tabeller då jag flyttade över det från förra sidan så det funkar. Men under bilder blir det som sagt fel.

Om ni vill/har lust så kolla i IE, trots att vissa inte vill, under Natur så vill jag ha det!
Men sen får jag inte till det i opera/fox.

Sen en annan sak, det vertikala strecket, hur får jag det att gå hela vägen ner? Skriver jag 100% blir det ett jäkla tomrum i IE..

Hur löser jag allt detta?

hmm, blir alltid konstigt formulerat

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

I CSS filen har du missat att ange måtten i pixlar på en massa ställen. Börja med att ändra det.

walter groupiusMedlem sedan juli 2004144 inlägg

Lager går fetbort. Och det kan ni citera mig på.

För att få det vertikala strecket att gå ända ner, kan du repetera en 1px hög giff i divven bakom. När jag tänker efter så är det nog ända sättet att få till den önskade effekten, och mycket utbredd css teknik. Kolla på: www.alistapart.com, de har den lösningen i css filen.

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag gjorde sidan i tabeller från början men efter ett tag blev det att sidan hoppade fram o tillbaka åch strecket betedde sig konstigt. Trots att jag hade exakt samma kod men la in en tabell till höger så flyttade sig hela skiten, då tabellen blev bredare än 9px. Då gav jag upp och funderade på något annat.

Jag var inne på alisapart från början plus en annan..

Men vad tycker DU att jag ska bygga denna? ska jag göra det med lager, tabller eller göra nåt snyggt med frames... vill helst inte ha frames.

Om jag nu bestämmer mig för att köra med lager, är det OK att blanda in tabeller också eller ska man hålla sig till lager hela tiden då?

joel_sundkvistMedlem sedan feb. 2003240 inlägg

Tabeller är ju från början tänkt att presentera tabelldata.

Personligen så använder jag tabeller när css-hackandet inte längre lönar sig om man kan uttrycka sig så. Jag gillar verkligen tanken med att separera innehåll och design men inte till vilket pris som helst. Ibland är det bara dumt att ens försöka (om man inte har all tid i världen och en experimentlusta större än kenya som främsta drivmotor förstås) ;)

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

1. Under attributen i #container, ta bort: height: 70%;
2. Innan du avslutar div´en container i din html-kod lägger du följande:

[red]<br style="clear: both;">[/red]

Så det ser ut så här:

[red]...

</div>
<br style="clear: both;">
</div>

</body>
</html>[/red]

Testa och se hur det fungerar.. :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)