InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg
Web-Tor skrev:
Det är ingen idé. Det kommer inte funka ändå. ;)
Som jag skrev: Har du skrivit att .news är placerad absolut så är den det. Då spelar det inte någon roll var själva koden ligger i HTMl-filen.
Web-Tor har rätt. Jag tyckte det såg konstigt ut bara, med 500px:ars höjd.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Insider> Om jag inte har det, så får jag problem. Jag vill ju ha en fast minimumhöjd på sidan... ?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Jo, jag förstår vad du menar och du kan behålla höjden.
Däremot föreslår jag att du lägger texten (som du vill ha en grå bakgrundsfärg på) i en <p> istället.
Ta sedan bort position:absolute.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Insider>
1. Varför anser du att en <p> skulle vara bättre?
2. Har tagit bort absolute på "news" (texten), och satt relative. Detta medför att texten hamnar väldigt långt ner på sidan.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Testade <p>, och förstod genast. Nu är hela bredden grå. =)
Ta en titt på http://www.pcgw.com/index/ för att se problemet. Eller problemen really, då texten hamnar både långt ner, och övergår ramen med en rad?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg För att en <p> fyller ut hela <div>:en som den ligger i. Även i sidledd.
Uppdatera gärna sidan du länkar till ovan.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Den är uppdaterad!
EDIT: Gjort lite ändringar, kika på https://www.pcgw.com/index/index2.html.
Vad gjorde jag? Lät menyerna ligga först i HTML-filen, och lade till "contents" senare. Dessutom ändrade jag [p]-taggen där den grå bakgrunden ska ligga till en div, för att slippa det fula tomrummet som skapades.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Hur p-taggen skall se ut styr du ju med css så jag förstår inte riktigt varför du ersatte den med en div.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Tja, finns det någon anledning till att använda p egentligen? Mer lättläst kod?
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg HTML används för att strukturera upp en sida, p har en strukturell betydelse, det har inte div.
Sen har det viss betydelse för tillgänglighet också, för en blind med talsyntes kan det göra stor skillnad att en rubrik är h2 i stället för div class='mellanrubrik'.
Det är mer "rätt" helt enkelt, bryr man sig inte om sånt så finns det ingen anledning.
attilaMedlem sedan sep. 2000127 inlägg Min synpunkt var att jag ger div en strukturell betydelse, då jag tilldelar den en klass. I och med att jag har flera olika rubriker, så... fast man kan väl skapa rubriksnamn.h2, egentligen.
Jag har helt enkelt ignorerat W3Cs guidelines för åtkomlighet för handikappade, mycket på grund av att jag helt enkelt inte tänkt på det. Visserligen gör jag en webbsite för en tidning (som blinda inte kan läsa), men jag bör nog tänka om och skriva om en del av den. :i
Ja, jag ser ett värde i att följa W3Cs regler.
Tack för all hjälp jag fått! :birp