webForumDet fria alternativet

div som skall placera sig under en div

HTML & CSS

4 svar · 323 visningar · startad av peppar

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg
Frågan#1

har en div [content] som är placerad så här:

position:absolute;
	top: 300px;

Höjden på den diven beror ju på hur mycket innehåll den tar emot från en databas. Jag vill placera en div [footer] under den som relateras till content divens storlek i höjd mätt, men jag lyckas inte hur jag än bär mig åt... Hur skall jag göra...?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Beror lite på hur du tänkt dig att det skall se ut...

Är du absolut tvungen att absolutpositionera, så får du nog fundera på att lägga de två div:arna inuti en tredje, omslutande, div (som då blir den enda du absolutpositionerar)

Men om du bara kör absolutpositioneringen för att du vill ha lite "spejs" överst på sidan, borde du kunna köra med enbart margin-top på "innehålls-div:en" istället för att mickla med absolutpositioneringen överhuvudtaget...

Ett tredje alternativ kan (beroende på vad du är ute efter) vara att köra med kod i stil med

<div id="content">
asdfsadf
sdfasfd
adsfadsf
adfsasdf
asdfadfs
  <div id="footer>Footer</div>
</div>

Om inget av detta passar in på ditt "tänk" så behöver nog åtminstånde jag lite mer detaljer för att kunna vara till nytta ;)

Jag kanske inte borde behöva köra med position:absolute men har provat flera olika lösningar och hittils är detta närmast det jag vill åstadkomma.
Titta på denna länk så har du cssen och .asp filen så ser du hur det är löst nu. om du tittar på den här bilden så ser du hur jag vill placera footer diven.

En fråga till: Jag vill ha ner den vänstra diven så den koomer ner till fotter diven, hur löser jag det på ett smidigt sätt? height:100% går väl inte om jag förstått det hela rätt...
Kanske bara går att lösa med tabeller... Det vore ju synd att behöva kasta detta och ta till tabeller igen... ?!

[edit]Pling! Sådärja! Det tog bara 30 minuter innan jag förstod hur du menade att man kan placera två divar i en!
[/edit]

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Du borde kunna få inspiration till en lösning på din sista fråga i t.ex.
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/
eller
http://www.alistapart.com/articles/negativemargins/
:birp

Sweet! :bire
Präxist vad jag kan ha hjälp av...!

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)