webForumDet fria alternativet

Wordwrap i tabell

4 svar · 293 visningar · startad av erc

ercMedlem sedan juni 200232 inlägg

Tänkte höra med er om det finns nått trick ang mitt problem.
Jag har en databas där jag plockar ut information som snyggt ska pressenteras i en tabell. Nu är det så att vissa poster i databasen är långa strängar som jag vill ska pressenteras över flera rader i tabellen.
Just nu så växter bara tabellraden när strängen blir längre. Finns det nått sätt att få igång en wrapperfunktion som klipper strängen när den inte får plats längre?

Hoppas någon vet. Mvh Jocke

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Njae - Du får i så fall experimentera med att "klippa" strängarna på serversidan och lägga in <br>-taggar i resultatet från databasen med strängmanipulation innan du "skickar ut" resultatet/HTML-sidan...

Det du kan göra i (x)HTML/CSS är att antingen kapa allt som "hamnar utanför" cellen

td {overflow:hidden}

eller förse cellen med rullningslister

td {overflow:scroll}

och åtminstånde det senare buggar ur i vissa äldre webbläsare om man inte hittar på någon bra workaround...

ercMedlem sedan juni 200232 inlägg

ih, manipulera datat från servern kan bli välldigt omständigt. Jag har börjat på en annan lösning där tabellerna får växa, måste bara göra om grafiken runt dem, så de blir nog okej ändå. Tackar för visat intresse :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Bara en idé. Lägg texten i en textarea, så wordwrappas datan.

kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg

Bra idé!

Jag hade samma problem och kunde inte hitta var i php-koden jag skulle lägga in wordwrap. Nu löste det sig genom att jag lade {f_13} i en textarea.

Tack Nitro2k01!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)