webForumDet fria alternativet

Tabel- bredd

3 svar · 258 visningar · startad av Prime_66

Prime_66Medlem sedan aug. 2004296 inlägg

Tja,

Jag funderar om det inte finns något sätt att låsa en tabell i HTML till ett pixelvärde så att den aldrig kan bli bredare. Problemet för mig är nämligen att när jag hämtar in text från en databas i en tabell-cell breddar ju texten tabell-cellen om det är över ett visst antal tecken. Mycket störande! När man satt tabell-bredden borde den ju vara konstant och en radbrytning borde ske så att cellen inte blir bredare än det angiva värde. Men så verkar det ju inte fungera tyvärr.

Jag vet att det går att lösa det hela med att i PHP använda substr och ange hur många tecken som ska skrivas innan en radbrytning. Men det känns inte som den optimala lösnigen. Plus att jag tycker inte det verkar funka rikgit korrekt eller så skriver jag fel. För er som kan PHP. Kolla här:

echo substr($variabel,0,20);
echo '<br>';

Raden ovan borde ju skriva ut tecknena 0 till 20 på första raden. Raden efter:

echo substr($variabel,20,40);
echo '<br>';

borde skriva ut tecknena 20 till 40 på rad nummer 2. Men det gör den inte. vad gör jag för fel här ?

Överhuvudtaget verkar det som om tabellen byter rad lite som den vill. Om man kollar i HTML koden så görs ju ibland radbryningar trots att det inte finns någon <br>!?

magnusfernstromMedlem sedan mars 20032 184 inlägg

Bredden ändras väl bara automatiskt om du har text ihopsatt som blir väldigt lång, som du nämner. Och det är nog så du får göra, mig veterligen finns det inget sätt att låsa en tabells storlek. Fast jag kanske skall överlåta detta till de bra HTML-kodarna. :)

Angående PHP-koden:
Skapa ny tråd i PHP-forumet om det

/M

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003779 inlägg

Följande kod expanderar inte tabellen mer än dess angivna width värde:

<style type="text/css">
table
{
	table-layout:fixed;
}

td
{
	overflow:hidden;
}
</style>

<table width="100" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
	<td>meränhundrapixlareller?</td>
</tr>
</table>

Du kanske ev. vill lägga till en title attribut på td:n så att man kan se dess innehåll i en tooltip.

<td title="meränhundrapixlareller?">meränhundrapixlareller?</td>
Prime_66Medlem sedan aug. 2004296 inlägg

ahh..tackar. ska testa lite

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb