webForumDet fria alternativet

Hjälp!!!

45 svar · 989 visningar · startad av Erik/Out · sida 3 av 3

Erik/OutMedlem sedan mars 200362 inlägg

terLag:
Okej, men om jag då tar bort koden för att hämta stylesheeten, ska det inte se bra ut då? Eller menar du därför jag har en massa style-kod huvudsidan som gör att Mozilla inte fattar.

Kan man juh undra lite om Mozilla är en så superbar webbläsare att det följer koden så slaviskt. Är IE då så dum och elak när den läser den som jag tänk?

petla81406Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Nej, det kommer inte se bra ut om du bara flyttar allt på engång. Men det kommer bli lättare att hitta felen och där koden motsäger sigsjälv.

Du kan ju börja med att ta bort lite och börja småskaligt och lägg in ett lager i taget, kolla att det är rätt osv.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Erik/Out skrev:

Kan man juh undra lite om Mozilla är en så superbar webbläsare att det följer koden så slaviskt. Är IE då så dum och elak när den läser den som jag tänk?

Det beror på att du har tänkt på hur koden kommer att fungera i IE ;)

Ärligt talat så är det ju ett problem att webläsarna tolkar koden så olika. Men den webbläsare som följer w3c:s rekommendationer bäst är otvivelaktigt mozilla (av moz och IE alltså)

Gjorde faktiskt samma misstag som du för ett tag sedan men tvärtom. Jag gjorde en design (bara en ny css-fil), fick den att se riktigt bra ut och efteråt kollade jag i IE (hade nämligen bara kollat i Firefox). Som vanligt missupfattade då IE min fint uppbyggda css och jag blev tvungen att fixa till det (vilket för det mesta är en lång process när man väl har byggt färdigt en gång). Har faktiskt inte orkat ta tag i det än.

Tinwëlint:
det är med andra ord att IE är så snäll mot dom som kodar lat och inte följer w3c-standarden rätt men får den ändå se bra ut i IE... :P

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Erik/Out skrev:

Tinwëlint:
det är med andra ord att IE är så snäll mot dom som kodar lat och inte följer w3c-standarden rätt men får den ändå se bra ut i IE... :P

Nja, och det blir roligare än så, sätt båda läsarna i "standards-mode" och det fungerar i regel kalasbra i moz men havarerar i IE.

Aja, nu ser den likadan ut i Moz som i IE. Gick tillbaka till tabeller för att få det se bra ut i båda. Tror inte heller sidan laddas speciellt mycket långsammare. Vad tycker ni annars då? Om designen och så...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)