webForumDet fria alternativet

kontroll över mp3:or?

4 svar · 316 visningar · startad av xarl

xarlMedlem sedan aug. 20042 inlägg

Hej alla,

Jag håller på med en enkel hemsida som är en presentation av mitt företag som komponerar och producerar beställningsmusik.

Denna sida inehåller en hel del lyssningsexempel i form av mp3:or

Jag har använt direktlänkar till låtarna typ: filnamn.mp3.

Det jag upplever som lite märkligt är att det beter sig lite olika på olika datorer.

Jag önskar t ex att när man klickar på en ljudlänk så ska låten öppnas i den personens dators standard mp3 spelare, t ex winamp eller mediaspelaren. Men det som kan hända är att quicktime öppnas (även i en dator med winamp som standard mp3-spelare) i framen och spelar visserligen musiken men det ser inte så kul ut med ett vitt fönster och det går inte att fortsätta surfa på sidan.

Finns det något finurligt sätt att kontrollera hur mp3:or beter sig?

Kan jag implementera en spelare som ligger på sidan med kontorllknappar för Play, Stop, next track osv? Och i så fall, hur gör man då?

Om ni vill kika och testa så finns den tillfälligt
här

Vore mycket tacksam för lite input och förslag på hur man kan styra upp det här. Jag vill ju gärna att det ska fungera smärtfritt när presumtiva kunder ska kika på mina tidigare projekt.

Hälsn

Calle

ArcsinMedlem sedan juli 200411 inlägg

Om du inte hittar den lösningen du söker så kan du göra en mp3-spelare i flash, vilket de flesta har.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Om du vill ha Play/Pause, alltså en egen lite spelare på sidan, kan du ju använda dig av en embed, som du kan läsa mer om här:

http://www.webforum.nu/showthread.php?threadid=107685&forumid=12

xarlMedlem sedan aug. 20042 inlägg

Tack för er input.

Flash kan jag inte, finns det färdiga templates att tillgå, någonstans tro?

Det där med embed verkar ju tänkbart, men jag fattar inte så mycket av det, jag är ju bara en glad musiknörd :)

Men hur funkar min sida, är det någon som testat? Vad händer när man klickar på en musiklänk?

ArcsinMedlem sedan juli 200411 inlägg

Här är en simpel mp3-spelare i flash:
http://www.metasphere.net/web_tools/9.html

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)