webForumDet fria alternativet

Måtten stämmer aldrig

HTML & CSS

17 svar · 661 visningar · startad av filippo

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg
Frågan#1

Jag är säkert jätte fel ute i trådval igen men, har inget bättre förslag denna gång:

Jag har en hemsida byggt på tabeller i DW
Problemet är att tabellerna flyttar på sig även om man använder samma sida till alla sidor, bara sparar om. Varför?
Hoppas ni förstår vad jag menar :r :l

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Källa? det är alltid lättare med lite kod ;)
Gissningsvis är det innehållet i tabellen som "pushar" ut tabellen.

frankof skrev:

Källa? det är alltid lättare med lite kod ;)
Gissningsvis är det innehållet i tabellen som "pushar" ut tabellen.

Så det spelar ingen roll om tabellerna är låsta? Menar de ska ju inte ändras barab för att man läger lite innehåll i dem eller? http://www.robertryden.com/php_bilder/kontakt.php

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Som koden ser ut nu så är sidan korrupt. dvs efter errormeddelandet så avslutas html-koden abrubt. Det lämnar <table>-taggen öppen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Grejen är ju att vi har satt fasta breddvärden (i px) i klasserna som vi tilldelat tabellerna/cellerna. Ska inte den text som läggs in då anpassas efter dessa mått?

Jag är med på ett litet hörn här. Errormeddelanden beror just nu på lite trassel med databaskoppling och skit. Men strunt i det, det hör inte hit. ;)

Medlem sedan sep. 2000438 inlägg

nej är en bild 800px och cellen 400px så trycker bilden ut cellen till 800px, man kan fulkoda genom att sätta width="400" på bilden, men då blir alla bilder i den storleken så det kan se riktigt keff ut.

annars får man göra om bilden med PHP, GD.. men där kan jag inte hjälpa dig eftersom jag själv söker svar på hur man gör detta

Qonos skrev:

nej är en bild 800px och cellen 400px så trycker bilden ut cellen till 800px, man kan fulkoda genom att sätta width="400" på bilden, men då blir alla bilder i den storleken så det kan se riktigt keff ut.

Jodå, det förstår jag också och så vitt jag vet så har vi inga bilder som är så breda att de skulle förstöra som du beskriver det.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från PHP..

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Tabell-algoritmerna i olika webbläsare har en tendens att försöka "justera" mått som de upplever som "överspecificerade", dvs t.ex. då ett enstaka mått som påverkar en bredd saknas eller då summan av alla bredder för samtliga tabellceller inte stämmer 100% överens med en angiven total bredd på tabellen...

Får webbläsarna för sig att "justera", görs det bl.a. baserat på hur mycket material det finns i varje kolumn - vilket emellanåt kan ge resultatet du beskriver (eftersom man ju normalt har olika mycket text på olika sidor).

Om du är säker på hur du vill ha det, kan du ju alltid prova att köra med

table-layout:fixed

enligt principen i den här tråden eftersom tabellens bredder då garanterat fixeras efter bredderna på kolumnerna på den nya "osynliga" första raden i tabellen... (och table-layout:fixed är CSS-standard förresten, jag hade fel om på den punkten i mitt inlägg i tråden jag rereferar till ;) )

Jag har testat koden jag fick, sidan är nu 700 och rör sig inte det minsta.... :birp
Men, jag lyckas inte få dessa att stämma....
Meny: 94 px (vänster tabell)
Main: 458 px
Fakta 148 px (höger tabell)

Varför

Hmm..

Gissar att du i värsta fall sätter table-layout:fixed ur spel med din colspan="4" på första raden ;)

table-layout:fixed skall nämligen anpassa kolumnbredderna efter hur den första radens kolumnbredder fördelas...

Jag skulle iaf testa följande
* testa att lägga till en 0px hög rad med tomma celler (exakt som i exemplet jag länkade till i mitt förra inlägg i denna tråd) och se om det inte blir bättre av det
* sedan skulle jag sätta margin och border till noll på alla tabellceller för att slippa vara beroende av defaultvärden jag inte har kontroll över och marginalvärden som ändå normalt inte skall påverka tabellceller men som jag ändå brukar nolla för säkerhetss skull om det strular ;)
* Jag skulle införa

border-collapse:collapse

på <table> för att få bort det där extra lilla mellanrummet mellan cellerna som annars upstår
* kanske t.o.m. byta till en <!DOCTYPE som ger mig "Standards mode" när jag ändå är i farten för att minimera skillnader mellan MSIE och Moz m.fl ;) t.ex.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Källa för valet av <!DOCTYPE: http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html

Testat med din sida som praktikfall? näe - jag har bara en maggropskänsla om att något av allt detta borde göra någon form av sus ;)

Efter mycket strul och problem med att få allt att stämma så har jag nu insett att detta lär för mycket för mina kunskaper. Jag löser helt enkelt inte dessa koder jag har fått skickade till mig. :OO

Ajdå. Det var tråkigt.

Jag skall fösöka återkomma med ett mer handfast kodexempel så fort jag får en lugn stund över under morgondagen - så ge inte upp helt ännu är du snäll!

jarvklo skrev:

Ajdå. Det var tråkigt.

Jag skall fösöka återkomma med ett mer handfast kodexempel så fort jag får en lugn stund över under morgondagen - så ge inte upp helt ännu är du snäll!

Det är jäkligt snällt med det arbete du lägger ner för att få det att stämma. Jag är mycket tacksam för det. :)
Dryden har under kvällen fått koderna från tidigare inlägg att fungera han kommer att testa mer under morgondagen.
Så ta du en lugn dag så hoppas vi att detta funkar. ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Tack Jarvklo! Ditt inlägg löste ett problem åt mig "av bara farten". :)

Bara skoj att kunna hjälpa till :bire

Sådär ja. Jag verkar ha fått ordning på hela tabellsetet nu och allt ligger blick stilla. Tack jarvklo. Igen. :)

Dryden har nu löst problemt åt mig och sidan ska inom den närmsta tiden få återvända för allmän beskådning.
Tackar jarvklo för hjälpen med tips som funkade riktgit bra!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)