Jag hade tänkt göra en sida som sträcker sig från toppen till botten, som en table med height 100%. Saken är den att jag vill att den mittersta cellen av de tre ska få rullningslist om det behövs men i IE så sträcks sidan bara utom det blir för mycket innehåll i cellen. Jag har försökt med flera olika lösningar i tre dagar nu men det blir aldrig riktigt bra. Hur löser jag detta? Jag vill helst inte använda en iframe...
hjälp med scroll
6 svar · 347 visningar · startad av vaccuum
Vanliga frames.
Jag tror att den vanligaste och smidigaste lösningen är att placera en <div> inuti den tabellcellen och sätta overflow: auto på den:
css:
#container {
overflow: auto;
}
html:
...
<td>
<div id="container">
Innehållet
</div>
</td>
cyprys - Jo jag vet men jag tänkte försöka utan frames (ar lite otydlig)
Tinwëlint - Jag har försökt det men får det inte att fungera, cellen sträcks bara ut, sidan blir mer än 100% hög och någon scroll syns inte till...
Skulle vara lättare att förstå ifall man fick se någon kod eller kanske hur sidan ser ut nu antingen genom en bild eller en URL...
Hmm...
Följande funkar iofs i MSIE, Men Mozilla gillar inte "overflow:scroll" om man inte har en absolut höjd angiven på blocket det gäller...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Test</title>
<style type="text/css">
<!--
html,body,table {height:100%; margin:0;padding:0}
table {width:100%; border-collapse:collapse;}
#top, #bottom {height:20px; background-color:silver;}
#mitten {vertical-align:top;}
#textrutan {height:100%; overflow:auto }
-->
</style>
</head>
<body>
<table>
<tr><td id="top">Toppen</td></tr>
<tr>
<td id="mitten">
<div id="textrutan">
Denna cell skall/bör scrolla<br>
Denna cell skall/bör scrolla
</div>
</td>
</tr>
<tr><td id="top">Toppen</td></tr>
</table>
</body>
</html>
Observera att valet av <!DOCTYPE lägger MSIE i "Quirks" mode, i "standards mode" funkar MSIE som Mozilla, och vill ha ett fixt värde på blockets höjd för att det scall bli några rullningslister (iaf såvitt jag kunnat testa fram nu ikväll)
Lycka till! ;)
PS - Vad är skälet till att du vill undvika <iframe> ?
jarvklo - Tack så JÄTTEmycket :)
Jag ville undvika frames och iframes för att ha mindre filer att jobba med, för att bokmärken skulle bli rätt, för att inte bara delar av sidan skulle finnas på google och för att jag personligen tycker rätt illa om frames. Att den inte fungerar i Mozilla gör ingeting, detta är perfekt. Åter igen; tack så otroligt mycket :)