webForumDet fria alternativet

Height auto/100%, IE/Firefox

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

3 svar · 263 visningar · startad av SannyW

SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg

Hej!

Har försökt att få rätt på detta med height på en bakgrundsbild som jag har lagt i en div.

html {height: 100%;}

div.meny {

height: 100%;

background-attachment: fixed;

background-image: url(../img/bakgrund_menu.jpg);

background-position: 0px 0px;

background-repeat: repeat-y;

}

Problemet är att bilden inte blir 100% och sätter jag den till auto så funkar den så mkt att den fyller ut sida då texten är högre än sidan.

Men när textens innehåll inte blir längre än sidan så följer bakgrundsbilden endast dit att meny och text slutar. Vilket gör att bakgrundsbilden inte "fyller ut" hela höjden.

I firefox när jag sätter höjden till 100% så blir den inte det ändå, då sidan blir "för lång". Av någon konstig anledning så funkar inte height 100% i firefox, och auto hjälper mig inte då antalrader inte alltdi fyller ut hela sidan.

Blev lite rörigt kanske, men jag hoppas att någon förstår och kanske har några tankar om hur jag kan lösa problemet.

Mvh

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Höjd 100% betyder väl att höjden blir 100% av webläsarfönstret. Men inte mer.
Kan du inte lägga bakgrundsbilden i body lika gärna???

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Du skulle kunna prova att också sätta height: 100% på body och html och eventuella element som kan tänkas omsluta din meny-div. Eller det kanske behövs min-height. Nu blev jag själv förvirrad.

Men en bra lösning på problemet med att kolumner bara blir så höga som sitt innehåll när man vill ha dem lika höga som kolumnerna bredvid (eller i alla fall att deras bakgrunder ska bli så höga) är annars den här:
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns

SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg

Visst var det bara att lägga den i body, jag hade det först men av någon anledning så ändrade jag mig och placerade den i div.

Jag tackar Er båda för hjälpen.

Mvh

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)