webForumDet fria alternativet

Fråga om frames

3 svar · 243 visningar · startad av pakmannen

pakmannenMedlem sedan dec. 2002227 inlägg

Hej,

Jag har läst att man skall kunna skriva:

index.html?pageURL&frameNum

som URL för att kunna länka till en viss sida inne i ett frameset. Men jag får det inte att fungera. Kan man göra så här? Och om inte, finns det något bra sätt att uppnå samma sak?

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Hmm. Det kan nog var möjligt men då förmodligen med hjälp av något serverskript (möjligen klientkript) och om man ändå kan använda det så ser jag ingen större nytta med att kunna länka till en viss sida i ett frameset. Då är det nog nästan lättare att länka in olika sidor i samma grundsida med hjälp av querystrings i url:en.

pakmannenMedlem sedan dec. 2002227 inlägg

Det jag ska ha det till är att om man kommer in på en delsida (alltså utan frames) så skall frameset-sidan laddas och delsidan också laddas (i en frame). Om ni förstår vad jag menar.

Finns det något bra sätt? Har försökt med javascript men får inte till det. Jag har bara lyckats få frameset-sidan att laddas om. Inte delsidan.

Svårt att förklara det här känns det som.. :p

EDIT - Ojdå, misstag av mig, URL biten var en del utav ett javascript som jag inte såg. Det fungerade utmärkt när man lade in resten av koden. För er som vill kolla in hur man gjorde finns det här:
http://www.webreference.com/js/column36/forcing.html

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Ok. Så bra då.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
131 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)