webForumDet fria alternativet

Tabell ser ut som kacka i IE.

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

6 svar · 367 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

I mozilla blir det helt rätt men i I.E så blir det en scroller, varför?

<style type="text/css">
<!--
html,body{ background:#666699;height:100%;margin:0;}
body,div,span,table,td,tr{font-family:verdana,tahoma,arial;font-size:11px;line-height:16px;}
-->
</style>
</head>
<body>
<table width="100%" style="height:100%;width:100%;"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td style="height:75px;background-color:#0066FF;border-bottom:1px solid black;" colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td style="width:105px;background-color:#99ccff;border-right:1px solid black;font-weight:bold;">&nbsp;</td>
    <td style="height:100%;">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" style="height:75px; border-top:1px solid white; background:#0066FF;">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Jag antar att du vill att tabellen ska fylla hela fönstret utan några rullningslister. Felet är här:

....
    <td style="height:100%;"> </td>
....

Den cellen blir ju lika hög som hela webbläsarfönstret (i IE). Vet inte varför det fungerar i mozilla dock. Det känns som om det är IE som gör rätt men det är det förmodligen inte.
Jag kan inte komma på någon vettig lösning. Om man tar bort höjdangivelsen på den där cellen så blir det fortfarande bra i mozilla men fel i IE.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Argggg.... :x

Jag saknar jarvklo. Han hade säkert vetat.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Vad kör du med för <!DOCTYPE?

Låter som om du får upp Moz i Standards men MSIE i Quirks mode...
Har för mig att MSIE (felaktigt) anser att procentuell height på en td skall relateras mot webbläsarens höjd i Quirks mode (men jag har ingen möjlighet att testa just nu, så det är en gissning baserat på att jag tycker mig komma ihåg fakta :e )

OT:
Tinwëlint>>> (och ev. övriga som saknar mina "tirader" här)
Håll ut - jag är hemma i Svedala igen om någon vecka ;)
Just nu sitter jag på ett till-och-frånfungerande långsamt trådlöst nätverk i Nigeria vilket i stort sett omöjliggör surfning mer än ca två-tre sidor åt gången samtidigt som jobbet tar - eh - en del tid ;) ... Så wF får tyvärr stryka på foten ett tag.

Men jag har inte övergivit er - uppdraget härnere är bara tillfälligt och jag är snart tebax !

Ytterst märkligt. Det verkar efter mitt test såsom att IE tolkar den där height: 100% rätt i quirksmode och fel i standardsmode

Kopierade nämligen Jespers kod och provade med en doctype som satte IE i standardsmode och tog därefter bort den för att få quirksmode. I quirksmode blev det som det skulle vara.

En lösning på problemet kan ju då vara att sätta IE i quirksmode och de vettiga webbläsarna i standarsmode. Om du kör xhtml är det enklast att göra genom att lägga till en xml-deklaration före din doctype vilket är helt korrekt men får IE i quirksmode. Bifogar min testfil. (var inte tillåtet att ladda upp html-filer, så jag sparade den som.txt)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Du ser...

Det är nästan alltid bättre att testa själv än att förlita sig på "expertisen" :e

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)