webForumDet fria alternativet

CSS: Klickning istället för hover?

12 svar · 367 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

För att få en hover-effekt på en div så kan man ju använda sig av div:hover, men finns det någon motsvarande för klickning? Om man klickar på div'en så ska något hända.

Någon?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Inte med css, den enda som får något att hända är just hover, resten är "passiva formateringar".
Javascript är deremot lite mera aktiv.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Focus? Det gäller kanske bara vissa element, och så är det ju inte riktigt samma sak som onclick.

Hmm, focus fungerar tydligen inte i IE (enligt http://www.devguru.com/Technologies/css/quickref/css_pseudoclasses_focus.html), vilket jag har som krav att det ska göra (Dumt att slänga ut 90% av besökarna kanske :OO)

Anledningen till att jag egentligen frågar är att jag vill göra något liknande som de går igenom i den här artikeln, fast undermenyerna ska bara visas om man klickar på huvudmenyn, inte hovrar över den. Fast det går kanske inte utan att blanda in mer javascript (som jag helst vill undvika).

du är tvungen att blanda in javascript eftersom css är "passivt", css "gör" inget, du kan inte trigga en event med css.

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Funkar det inte med div:active?

Hmm, är det passivt att hovra men aktivt att klicka? Antar att w3c ser det så.

Tinwëlint skrev:

Hmm, är det passivt att hovra men aktivt att klicka? Antar att w3c ser det så.

Nja, det var det ända undantaget, definitionsfråga, men faktum kvarstår "hover" är det ända som gör något med dokumentet med en handling från användaren.

LeonL skrev:

Funkar det inte med div:active?

I såfall är det bara den microsekund den är just aktiv, prova vet jag ;)
(hittar inte all testsidor/exempler jag gjort genom tiderna, kollar i morgon om nödvändigt)

oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg

Det går att göra en meny som popar upp vid klickning istället för hover, fast det är inte på en div som effekten triggas. Utan på en länk som har just :active
http://moronicbajebus.com/playground/cssplay/css-menu/
Jag vet inte hur bra den fungerar i olika browsers. Men förhoppningsvis kan det hjälpa dig

oHLLe skrev:

Det går att göra en meny som popar upp vid klickning istället för hover, fast det är inte på en div som effekten triggas. Utan på en länk som har just :active
http://moronicbajebus.com/playground/cssplay/css-menu/
Jag vet inte hur bra den fungerar i olika browsers. Men förhoppningsvis kan det hjälpa dig

den var ingen höjdare i moz, måste hålla musknappen intryckt för att behålla "activ" och menyn öppen, men det går tydligen.

Mjo, har provat lite med active också, men det fungerar som sagt inte helt smärtfritt (i firefox). Får nog blanda in lite javascript i det trots allt.

frankof skrev:

Nja, det var det ända undantaget, definitionsfråga, men faktum kvarstår "hover" är det ända som gör något med dokumentet med en handling från användaren.

Hmm, beror inte "focus" också på en handling från användaren. (Det måste i och för sig inte göra det).

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)