MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Hejsan
Skulle vilja ha lite exempel på sidor som är gjorda med css, då jag mest utvecklar med tabeller+css, men många säger att css ska vara så pass mycket bättre för både det ena och för det andra.
Åsikter, förslag, länkar, och tips mottages gärna...
Tack på förhand
Tobbe
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Glömde nästan:
http://www.csszengarden.com/ (350 olika CSS-layouter. Coolt!)
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Tack för alla svar, det jag är mest intresserad av är att göra själva designen i css, alltså skippa tabellerna som vissa tycker är så värdelösa.
Ska man skapa "lager" med olika <div> tagar och ange hur långt ifrån olika kanter resp lager ska vara typ.
div1
{
position: absolute;
top: 100px;
left: 100px
}
Blir det inte lustig tolkning av webbläsaren då användaren krymper och förstorar webbläsarens fönster?
Om någon förstår min invecklade text :)
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Om du har valt absoult positionering kommer objekten alltid att placeras på samma ställe så länge du har angivit avstånden med pixlar.
Använder du dig av procent kommer webbläsaren själv att justera objekten efter sin storlek.
Om det nu var vad du menade...
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Det jag i grund och botten är: vilket är det bästa sättet att "styra" designen så som jag gör med tabeller.
Så jag får den rutan till vänster, den andra till höger och bilden 45 px till vänster om den ena rutan osv.
Förstår ni?! ;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Det jag i grund och botten är: vilket är det bästa sättet att "styra" designen så som jag gör med tabeller.
http://www.alistapart.com/articles/practicalcss/
BäckmanMedlem sedan nov. 2001274 inlägg Själv brukar jag använda relativt positionerade lager till mina layouter. Det funkar finfint för den klassiska tre-kolumns-layouten i de senaste webbläsarna i alla fall. :)
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg
Själv brukar jag använda relativt positionerade lager till mina layouter. Det funkar finfint för den klassiska tre-kolumns-layouten i de senaste webbläsarna i alla fall.
Kan du visa lite expempel på detta då jag är ute efter detta?
Alltså
|Left|Mid|Right|
|Left|Mid|Right|
|Left|Mid|Right|
Left och right ska anpassa sig efter mid.
Så jag har bestämd storlek på mid, och relativt? på left och right.
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Här är det iofs mittenkolumnen som har en flytande bredd....
Men det går att fixera hela paketet och centrera det om man vill.
http://www.alistapart.com/d/negativemargins/ex5.htm
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Okej, förståd lite iaf.
Hur får jag en div centrerad till mitten?
Och hur får jag storleken att alltid vara 100% på höjden?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg
Mannen skrev:
Okej, förståd lite iaf.
Hur får jag en div centrerad till mitten?
Genom att sätta margin auto på sidledd för divvev och text-align center i body.
Detta blir ganska bra:
html,body {
margin:0;
padding:0;
}
body {
text-align:center;
}
div#wrap {
margin:0 auto;
width:700px;
text-align:left;
}
Mannen skrev:
Och hur får jag storleken att alltid vara 100% på höjden?
Skulle jag också vilja veta.
MannenMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Kopierade lite från en annan sida och kom fram till detta för att centrera:
width: 756px;
position: absolute;
left: 50%;
margin-top: 0px;
margin-left: -378px;
padding: 0px;
color: #000;
background-color: #D3E7A9;
Problemet med 100% i höjd kvarstår dock.
Sedan vore det bra med tips om vad som behövs och inte ska användas för olika sorters browsers.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg