webForumDet fria alternativet

Komma åt klass

9 svar · 398 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det går ju att med BODY.foo komma åt både <body class="foo"> och <body class="foo bar">. Men hur skriver jag för att bara komma åt class="foo"?

Går det?

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Får man verkligen ha mellanslag i attributvärden? Tror inte det.
Du kommer ju t.ex inte åt
<body class="foo bar">
med:
body.foo bar {color:#f00}

...men det visste du kanske redan...

Jo, det kan man. Man kan komma åt <body class="foo bar"> med BODY.foo.bar. Eller genom att bara ange en av klasserna.

Namnet på klassen blir alltså inte "foo bar" utan det blir mer som att elementet får två klasser.

Någon annan med mer kunskap som kan svara på min fråga?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

"komma åt" - hur menar du?

.foo {deklarationer} /* påverkar godtycklig tagg med foo i class-attributet */
.bar {deklarationer} /* påverkar godtycklig tagg med bar i class-attributet */
div.foo {deklarationer} /* påverkar enbart div-taggar med foo i class-attributet */
div.bar {deklarationer} /* påverkar enbart div-taggar med bar i class-attributet */
p.foo {deklarationer} /* påverkar enbart p-taggar med foo i class-attributet */

osv...

Menar du att du vill kunna deklarera så att egenskaperna från bar inte appliceras i en <BODY CLASS="foo bar"> så är det - såvitt jag vet - inte möjligt annat än att utesluta klassen bar och skriva <BODY CLASS="foo">
(fast jag är fortfarande inte riktigt säker på vad du menar :e )

Vad jag vill är att med typ BODY.onlyfoo stajla <body class="foo"> men inte <body class="foo bar">. foo måste alltså vara ensam klass för elementet.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Verkar svårt... Du har bara http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#class-html att leka med...
Du får kanske klura om lite... Kan du få till en class eller ett id på html när du har ensamt foo i body ?

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

"In the following example, the selector matches all SPAN elements whose "class" attribute has exactly the value "example":"
SPAN[class=example] { color: blue; }
Jag fattar inte vad det här är till för... det fungerar ju iaf inte som man vill. Eller är det IE som inte förstår?

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Insider skrev:

"In the following example, the selector matches all SPAN elements whose "class" attribute has exactly the value "example":"
SPAN[class=example] { color: blue; }
Jag fattar inte vad det här är till för... det fungerar ju iaf inte som man vill. Eller är det IE som inte förstår?

Det är IE som inte förstår.
Testa exemplet i Mozilla eller Opera istället.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Vad jag vill är att med typ BODY.onlyfoo stajla <body class="foo"> men inte <body class="foo bar">. foo måste alltså vara ensam klass för elementet.

Men måste du verkligen ha med foo i den andra bodytaggen? Om den ändå inte ska påverka någonting verkar det ju onödigt. Det borde ju räcka med bar. Om inte så förklara varför. Jag blir jättenyfiken :q

Säg att jag har en klass sida som heter user.asp, då sätter jag klassen "user" på den. Sen har jag en undersida som heter useredit.asp och då sätter jag klassen "user edit". Detta för att saker jag anger för user ska gälla alla sidor som har user som klass. Detta för att inte behöva ange samma saker massor av gånger. Sen kan jag explicit för user.edit ange avikelser.
Men sen så kan det komma upp fall då man endast vill komma åt user.asp.

Det jarvklo skriver skulle ha funkat om bara IE hade haft stöd för det. Så jag får väl ange typ "user default" eller något liknande.

Detta är alltså inget problem jag har nu, men kan tänka mig att när designern ska gå in och mecka med stilmallen att han kan komma och vilja stajla den seperat. :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)