webForumDet fria alternativet

Konstigt i IE

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

4 svar · 250 visningar · startad av puhbjörn

puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg

Har börjat lite med css nu och jag undrar varför min sida inte visas korrekt i IE ? Den funkar ju perfekt i Firefox.

Sidan
Css

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Det beror antagligen på skillnader i tolkning av hur position:static är tänkt att påverka ett block...

Men som sidan ser ut nu undrar jag om du verkligen behöver köra med position:static - du borde kunna få till din design ganska enkelt även utan den ;)

BTW - Kör inte XHTML 1.1 om du ändå lägger ut sidan som text/html...
Det är emot W3C:s rekommendationer.
Du kan lika gärna köra med xhtml 1.0 Strict - skillnaden är att xhtml 1.0 Strict även "får" slangas ut som text/html enligt W3C ;)

Vad bör jag ersätta position:static med då ?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Såvitt jag kan se så bör du helt enkelt kunna ta bort den (liksom du kan ta bort "position:relative" på #logo)...
Din XHTML-kod är i princip så idealiskt förberedd för din typ av design, att du skall inte behöva krångla till det med "position:" överhuvud taget såvitt jag kan se!

Orsak:
Du kör med tre <div>-taggar (#logo, #menu och #content) efter varandra i koden och samtliga har en fast "width".
Om du inte mekar med deras "display:" eller "position:" alls, så gör detta att dessa tre <div>:ar automatiskt kommer att hamna under varandra på det sätt du vill.

Det enda du behöver se till är att deras respektive top- och bottom- marginaler är satta till noll så att det inte blir glipor...
Eftersom du har en <ul> i #menu, så bör du också se över padding: på #menu samt margin och padding på ul för att undvika glipor mellan menyn och #logo/#content.

Får du sedan ändå strul med glipor i MSIE när du börjar använda t.ex. <p>-taggar i #content, så finns hjälp att få här

Såg nu att det var display: inline i #menu ul li, som spökade till det i IE. Måste hitta något värdet att sätta på display i #content så att det visas korrekt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)