webForumDet fria alternativet

Problem med frameset

7 svar · 336 visningar · startad av Granloboy

GranloboyMedlem sedan juli 20045 inlägg

Jag har gjort ett utkast till en sida på adress: http://www.sundsvall.nu/gifsundsvall/giffarkivet

Sidan har en horisontell toppframe, och under den 3 vertikala frames. Jag trodde jag hade kläm på hur man bygger ett frameset, men mitt problem ligger i att när man ändrar (förminskar) bredden på webbläsarfönstret så ändrar den mittersta framen (main - med innehållet) storlek och skjuts över den vänstra med menyn, som då "krymper" i bredd för att till slut nära nog försvinna.

Så vill jag ju inte ha, det ser ju t.ex. bra illa ut i 800x600 med Favoriter, Tidigare eller Sökkolumnerna öppna i vänsterkant. Jag trodde jag hade löst detta genom "noresize", men det är ju uppenbarligen inte så. Någon som vet råd?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Orkar som vanligt inte testa min kod, men skulle gissa att följande gör det du vill:

<frameset rows="82,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
  <frame name="topp" src="topp.html" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" NORESIZE>
  <frameset cols="110,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
    <frame name="vanster" src="vanster.html" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" NORESIZE>
    <frameset cols="670,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
      <frame name="main" src="main.html" scrolling="AUTO" marginwidth="0" marginheight="0" NORESIZE>
      <frame name="hoger" src="hoger.html" scrolling="AUTO" marginwidth="0" marginheight="0" NORESIZE>
    </frameset>
  </frameset>
</frameset>

Alternativt kan du ändra:

<frameset cols="670,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
... till ...
    <frameset cols="70%,30%" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">

Men då försvinner inte det blå utrymmet vid små skärmupplösningar, och det vill du kanske att det ska.

Das ist Zuper! Vielen Danke! :e

Das ist Zuper! Vielen Danke! :e

Hmm, om man klickar bra många gånger på browserns bakåtknapp så postas ens inlägg igen. Men det visste ni nog redan... :r

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Nej, så brukar det inte vara. Det är nog din browser som är taskig mot dig.

Dessutom: acceptera gärna nitro2ks inlägg som lösning på problemet, så man kan se vilket inlägg lösningen finns i. Då blir det lättare för andra att hitta lösningen vid sökningar.

mvh

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Granloboy skrev:

Hmm, om man klickar bra många gånger på browserns bakåtknapp så postas ens inlägg igen. Men det visste ni nog redan... :r

:e välkommen till wF :birp
Sedan går det att redigera sina inlägg och så bruker man markera det svaret som löste problemet (inte sitt eget tack-svar) :e ;)

Ålrajt! Tack för hjälp och tips...

Genererad på 401 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb