Om man öppnar sidan i IE 6 så ligger hela paketet 1 pixel för långt till vänster. Eller så är det bakgrundsbilden som ligger 1 pixel för långt till höger. I vilket fall blir det ett störande skönhetsfel. Nån idé om varför?
Jag har trixat en hel del med bredder och marginaler.
I Firefox ser allt OK ut.
Blir fult i Explorer
8 svar · 397 visningar · startad av Insider
Hmm...
Om du ändå tänker slanga ut sidan med extensionen .html så kan du med gott samvete skippa
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
så att du även får upp MSIE i Standards mode (just nu får du ju upp "Moz & CO" i "standards"-mode och MSIE i "Quirks" - och det *är* skillnad på hantering av t.ex. border mellan moderna...)
Jag tog bort
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Problemet verkar återstå.
Jag får fnula vidare.
jarvklo skrev:
.....och det *är* skillnad på hantering av t.ex. border mellan moderna...)
Tack, dock för den upplysningen!! :)
Hmm...
Har nu testat lite.
Problemet verkar, såvitt jag kan få fram, bero på kombinationen att bakgrundsbilden ligger centrerad med background-position i body, och att innehållet ligger i en "margin:auto"-centrerad div.
Jag provade helt enkelt att ändra fönstrets bredd fram och tillbaka långsamt, och fick då se att "hela paketets" centrering skiljde sig +/- 1px i sidled mot bakgrundsbildens centrering beroende på hur brett webbläsarfönstret var.
Förmodligen kan du komma förbi problemet genom att flytta in skuggningsbilden i #wrap istället så att den "dansar med" den där plus/minuspixeln i sidled.
Japp, det hjälpte. Jag fick öka bredden på #wrap från 700 till 718px, och sätta padding-left:18px. (här skulle man kunna tro att det borde vara 9px eftersom skuggan i bakgrunden är 9px bred. men men...) Fick även sätta en fast bredd till 700 på elementen inuti.
Tack!
... dä e nåt annat fel på sidan... jag fattar ingenting... verkar stå på latin eller nåt :)
Danny skrev:
... dä e nåt annat fel på sidan... jag fattar ingenting... verkar stå på latin eller nåt :)
Ja, jag ska ha en version av min sida på latin, förutom engelska och svenska. Kommer att ha en hel del information som kan vara av intresse för katolska präster.
Ja, jag ska ha en version av min sida på latin, förutom engelska och svenska. Kommer att ha en hel del information som kan vara av intresse för katolska präster.
Hahaha! :L