Jag vill skapa ett formulär där man kan mata in kommentarer mm och det hela ska skickas till en mailadress. Kan man använda vanligt html till detta?
Mvh
8 svar · 305 visningar · startad av Kalle M
Jag vill skapa ett formulär där man kan mata in kommentarer mm och det hela ska skickas till en mailadress. Kan man använda vanligt html till detta?
Mvh
Ja, det går, men jag rekommenderar att använda något scriptspråk som exempelvis PHP.
<form method="post" enctype="text/plain" action="mailto:you@example.com">
<input type="text" name="kommentar" />
<input type="submit" />
</form>
Ja det går.
<FORM method=post action="mailto:namn@domän.se" enctype="text/plain">
<table><tr><td>Ditt förnamn:</td><td><INPUT type=text name="fornamn" size=25 maxlength=30></td></tr>
<tr><td>Ditt efternamn:</td><td><INPUT type=text name="efternamn" size=25 maxlength=40></td></tr>
<tr><td>E-Mail:</td><td><INPUT type=text name="mail" size=25 maxlength=50></td></tr>
<tr><td>Hemsida (url):</td><td><INPUT type=text name="hemsida" value="http://" size=25 maxlength=50></td></tr>
<tr><td colspan=2>Kommentarer:<BR>
<TEXTAREA name="feedback" COLS=35 ROWS=10>
</TEXTAREA></td></tr></table>
<INPUT type="submit" value="Sänd">
<INPUT type="reset" value="Radera">
</FORM>
Ändra namn@domän.se till din e-postadress bara.
r/ du var snabbare Gislaved. :)
Nackdelen med mailto-förslaget är ju att det krävs en installerad mailklient på besökarens dator. Använder sig besökaren av någon form utav webbmail, t.ex. hotmail, fungerar det ju inte.
Japp. Misstänkte detta...läste lite om det innan..tänkte höra med er vad ni tycker.
Då misstänker jag att de flesta formulär har php eller asp ute på webben för att vara på den säkra sidan!? Hur har ni gjort?
Är det så att alla dom som har formulär på sina sidor behärskar PHP osv? Dags kanske att sätta sig in i det då.
Nån som vet hur funktionerna för formulär fungerar i Dreamveaver mx..om det är fungerar bra?..de har ju stöd för ovanstående skript har dock ej testat ännu.
En del webbhotell brukar väl också erbjuda en del?
Samma sak är att jag är ute efter att kunna lösenordsskydda en viss sida på webbplatsen..så när surfaren ska in på en av sidorna måste dom ange ett lösenord..där finns ju också en halvsäker med javascript och en annan säkrare variant!?
Tack för hjälpen!
ASP eller PHP är att föredra för formulär.
Ska du lösenordsskydda filer så är det någon av dessa som är bäst också.
Kör med en perlklient på ditt webbhotell...(Om du har webbhotell vill säga)...