logicMedlem sedan maj 200481 inlägg Tjena! Jag letar efter en bra guide till hur man hanterar divvar, har fastnat på hur man placerar flera divvar bredvid varandra. (Försökte bygga upp en meny med 6 div's bredvid varann, men alla hamnade under varandra) och även annat smått och gott som kan vara bra att kunna inom området.
Nån som har en bra guide hur man lär sig hantera det? Vore kanon. Känns skönt att slippa tabelllayouter :)
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg http://www.alistapart.com/ har massor om detta (om jag inte minns fel)
Kikat i html/css forumet?
logicMedlem sedan maj 200481 inlägg ok, den förklarade inte så bra som jag ville ha det!
Kan utveckla min fråga: Om man vill ha 5 eller fler divvar bredvid varandra, hur gör man då?
VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg Platsar inte det här bättre i HTML-forumet?
Nu kommer jag inte ihåg vilken css man skulle använda, men om du ändrar div till span ska det nog bli bra.
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Vimp, jo, helt klart. Flyttar tråden från Webbutveckling - Övrigt.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
logic skrev:
ok, den förklarade inte så bra som jag ville ha det!
Kan utveckla min fråga: Om man vill ha 5 eller fler divvar bredvid varandra, hur gör man då?
Antingen så låter du lagrena ligga flytande jämte varandra, eller så använder du absolut positionering.
<div style="width: 50px; float: left;">div</div><div style="width: 50px; float: left;">Jämte div</div>
typ.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Detta borde inte va så svårt att förstå!
Bara att fylla på med fler om så önskas.
<html>
<head>
</head>
<body>
<div>
<div style="float:left;width:100px;height:200px;background:silver;">
Denna är <br>
100px bred, position left=0
</div>
<div style="position:absolute;left:100px;width:200px;height:200px;background:blue;">
Denna är 200px bred,
<br>
position left=100
</div>
<div style="position:absolute;left:300px;width:100%;height:200px;background:red;">
Denna får resterande bredd, position left=300
</div>
</div>
</body>
</html>