webForumDet fria alternativet

Centrera en DIV

10 svar · 487 visningar · startad av greyhound

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag håller på att göra en ny design till min sida men nu har jag kört fast med CSS.
Hur kan jag göra så att allt på min sida blir centrerat. Kan man göra en div och lägga allt i och centrera den eller?

Sedan undrar jag också hur gör man så att tex Div nr 2 är 10 pixlar till höger om div nr 1?
I mitt fall så vill jag att diven med innehåll ska ligga 10 pixlar eller så till höger om meny-diven.

Nya sidan

Hoppas någon fattar vad jag igentligen vill veta :)

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Om det är text så funkar ju text-align: center;
annars får du lägga in style="margin-left:auto; margin-right:auto;" i det som ska centreras, då måste också bodyn eller den kringliggande diven ha text-align: center.

Jag får inte till det. När jag sätter "text-align: center;" på bodyn så blir bara all text centrerad. Men jag lyckas inte få diven att bli centrerad.

Hittade denna sida:
http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Nu funkar det :)

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

Jag skulle förmodligen lägga diven i en table med en cell vilken har text-align: center;. Den där lösningen känns alltför statisk.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Cheguelin skrev:

Jag skulle förmodligen lägga diven i en table med en cell vilken har text-align: center;. Den där lösningen känns alltför statisk.

Tabeller ska inte användas för att presentera (x)html utan det använder man css för.

Själv tycker jag http://bluerobot.com/web/css/center1.html är en bättre variant....

mv icaaq

greyhound skrev:

Jag får inte till det. När jag sätter "text-align: center;" på bodyn så blir bara all text centrerad. Men jag lyckas inte få diven att bli centrerad.

Kolla här då.

Mr. N. skrev:

greyhound skrev:

Kolla här då.

Mysko där funkar det men inte för mig och vad jag kunde se hade jag gjort lika.
Men det kan bro på att jag inte körde med style="" utan classer osv

Jag kör det med klasser i extern css-fil vanligtvis.

ok, jag är ju ny på detta med CSS så jag kan gjort nått fel :)

Just nu håller jag på med float och det blir inte alls som jag vill men men man lär ju sig.

slowieMedlem sedan juli 20023 inlägg

Vet inte om detta förklarar mer eller förvirrar mer:

http://www.d-x-b.com/dkw/exempel/css/center.html

centrerar en div på båda ledderna. Funkar i allt utom IE på MAC där den lägger diven på en given höjd från toppen. Allt finns i filen i länken ovan.

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
126 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)