webForumDet fria alternativet

"Sidhuvud"

6 svar · 477 visningar · startad av shun

shunMedlem sedan mars 2004230 inlägg

Jag undrar ifall det går att ha samma bild, med tillhörande meny, i början av alla html-filer på min sida - med hjälp av css. Jag vill alltså slippa infoga samma kod på alla sidor, vill heller inte använda mig av frames.

Ifall ni inte förstår vad jag menar kan ni titta här på webforums sida, med loggan i topp och en form av sidfot nederst.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

loggan ær inget problem, men html-koden før menyn kan du inte lægga in med css, något serversidespråk kan løsa det, eller ssi (fast ssi har jag inte sett på længe)

SlarvpelleMedlem sedan mars 200459 inlägg

Re: "Sidhuvud"

Med en extern CSS fil kan du infoga bakgrundsbilder, men inte en riktig förgrundsbild och inte heller länkar.

Den enklaste lösningen är förmodligen att inkludera sidhuvudet som en include fil med det serverspråk ditt webhotell erbjuder (tex SSI, PHP eller ASP).

I bra texteditorer (tex Textpad) går det också att klistra in sidhuvudskoden i samtliga HTML filer samtidigt.

Om menyn är helt gjord i javascript (iofs ingen idealisk lösning) kan du använda en extern .js fil till samtliga HTML filer.

shunMedlem sedan mars 2004230 inlägg

Hur skulle man göra det i de (php, asp & ssi) språken då? Finns det någon guide att hänvisa till månne?

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Med PHP inkluderar du filer såhär

include 'katalog/fil.php';

Och med SSI

<!-- #include file="katalog/fil.asp" -->
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

... och för att SSI skall fungera så måste din webbserver (ditt webbhotell) vara konfigurerat för SSI.

Detta brukar vara tillåtet automatiskt om du kör ASP eller PHP (dvs om dina sidor har filändelsen .asp eller .php), och om ditt webbhotell har det påslaget även fär andra filtyper än ASP eller PHP-filer, så har de antagligen en separat filextension för htmlflier som tillåts "köra" SSI (SSI står för "ServerSide Includes" förresten och är allltså inget "språk" utan helt enkelt möjligheten att inkludera filer via speciellt formaterade HTML-kommentarer ;) ).

Prova att köra en sida med ett SSI-kommando (se nedan) som ".shtml" och se om det funkar även "utanför" ASP/PHP (eller fråga webbhotellet hur du skall göra)

Mer om SSI:
http://www.webreference.com/programming/ssi/intro/

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

När man kör <!-- #include file="katalog/fil.asp" --> på apache så störar det. Det tog ett bra tag innan jag fick veta vad som var fel, och det är visst så att rätt "syntax" är <!--#include file="katalog/fil.asp" -->. (observera att det saknas space efter tecken 4)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)