webForumDet fria alternativet

Hur gör man det här?

HTML & CSS

8 svar · 391 visningar · startad av tranceformer

Medlem sedan juni 2004128 inlägg
Frågan#1

Dem små "skärmbilderna" på Microsoft's Halo 2 sida är klippta i kanten ser det ut som, jag har sett det på så många sidor och undrar hur man går tillväga. Skulle det vara så enkelt att det bara är bilderna som är redigerade så, ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag startade en ny tråd för det!

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

ledsen att behöva säga det... men bilderna är är redigerade så.

Är det säkert?! Hur orkar man hålla på så med alla?! Hela sidan har ju sådana bilder...
Finns det inget sätt att lägga "grejer" över en bild som man har i en tabell t.ex, så att det ser lite annorlunda ut?...Utan att behöva redigera varenda bild!

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Du skulle ju kunna lägga alla bilder som bakgrund och lägga en annan bild över.

Annars är jag helt säker på att det är så de har gjort. Alternativet kan vara att den har ett script som skapar miniatyrer på servern men det går inte att åstadkomma med HTML eller CSS.

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

som jag ser på det så har de två alternativ...

1. servern skapar automatiska thumbs med serverspråk (php etc.)
2. photoshop med inspelade actions, tar bråkdelen av en sekund att skala om bilden, beskära den i kanten samt lägga på drop-shadow.

alternativ 2 är det jag satsar på...

Ok! Jag har aldrig hört talas om varken "automatiska thumbs" eller "inspelade actions"... Finns det några bra tutorials för det?

Annars var ju Nexus86 tips bra, med en bild över bakgunden! Det var ju så jag menade själv egentligen...bara det att jag inte kunde få ihop det i lilla huvudet mitt.. ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

http://www.xbox.com/media/games/emea-halo2/stn-emea-halo2-001.jpg
Som du ser så ligger dom inte på någon slags bakgrundsbild. Jag skulle också gissa på något slags serverspråk.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Här finns ett exempel på hur du arbetar med macro i Photoshop. :)
http://www.boogiedesign.com/articles/tutorials/photoshop/020704_droplets/

Tack! Nu ska jag plugga lite! :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)