flumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Hej
Det är så att jag har en webbportfolio men efter som sidan är ganska liten i formatet så funderar jag på om det är möjligt att
få texten att bli fixerad vid en bestämd storlek ? Allså det jag vill är att man inte ska kunna ändra textens storlek när man går upp på , visa/Textstorlek/osv??
Skulle vara jätte klad för hjälp
Visst! Det är bara att sätta storleken som en bestämd pixelstorlek med hjälp av css. Såhär om din text till exempel ligger i ett p-element:
p {
font-size: 12px;
}
Det går också att göra inline:
<p style="font-size: 12px;">
</p>
Textstorleken kommer fortfarande att gå att ändra i mer moderna webbläsare som mozilla och Opera. Men det är inget större problem eftersom det inte brukar störa sidan så som det gör när man ändrar textstorleken i IE.
flumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Jag är lite rostig på Css men det jag gör är allså att skapar en text.css och lägger :
p {
font-size: 12px;
}
Sen så skiver jag: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/text.css"> och lägger det i head?
Hur gör jag då med rubriker och dyligt följer inte de med i så fall?
Du kan kolla in min portfolio på he-design.tk om du vill ;)
flumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg satt och pillade och kom på hur man gjorde =)
Vad bra! :D
Rubrikernas storlek anger du ju bara såhär i css (vilket kanske var vad du kom på):
h1 {
font-size: 16px;
}
o.s.v.