webForumDet fria alternativet

Olika bredd på lager i IE/Mozilla...

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

6 svar · 301 visningar · startad av SimOnline

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Hej!

Jag har en bild som är 700px bred och under den har jag satt ett lager som också har 700px som bredd. På vänster och höger sida har lagret en 1px-border. Problemet är att i Mozilla blir lagret en px bredare på var sida och sticker därmed ut från bilden. Jag gissar på att detta beror på att Mozilla lägger ramen på lagret utanför själva lagret medans IE lägger den på den yttersta pixeln, men vad kan man göra åt problemet för att få båda lagren lika breda?

Tack på förhand

Simon

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Du kan antingen välja en <!DOCTYPE som ställer MSIE i "Standards" mode (vilket är det enkla sättet)
Eller så kan du utnyttja en fuling i form av t.ex. en "villkorlig kommentar" eller ett "CSS-hack" för att ge MSIE annorlunda bredd än resten av världen (för det är MSIE som "gör fel" i detta fall om man skall se till rekommenderad webbstandard från W3C ;) )

Tack så hemskt mycket för hjälpen, men jag lyckades inte få till det helt. :r

Nu satte jag

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"

längst upp i dokumentet och fick därmed samma bredd i båda webbläsarna, men nu verkar inte IE längre bry sig om "position: relative". Vad beror detta på? Ska jag använda en annan doctype? Något specifikt förslag?

Återigen, tack för hjälpen. :)

Hmm...

Svårt att svara på utan att se själva koden... har du en länk till sidan (eller har du möjlighet att lägga upp den tillfälligt på t.ex. "Mina filer" i din kontrollpanel här på wF ) ?

Hmm...

Nu förstår inte jag av din beskrivning exakt vad du tycker är fel med sidan, men generellt så bör du iallafall alltid se till att ange enhet på mått och positioner... top:100; är t.ex. felaktigt - top:100px; skall det vara (osv osv - du har missat detta på flera ställen)

ja det var px som fattades nu, tack så jättemycket för hjälpen!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)