webForumDet fria alternativet

Nyhetsbrev i HTML (Ja, jag har sökt först)

HTML & CSS

10 svar · 636 visningar · startad av swedishnina

Medlem sedan apr. 200442 inlägg
Frågan#1

Sökte efter info om hur man gör nyhetsbrev i HTML och det var ju bara en massa diskussioner om ifall man skulle eller inte skulle skicka sånt och vad folk tycker om bilder i mejl. Det är inte en sådan diskussion jag är intresserad av. Smaken är som baken, osv.

Jag undrar hur jag skall börja. Jag vill inte skicka ett HTML-dokument som en bilaga utan mejlet skall vara i html-direkt. Jag har inte en aning om hur jag skall göra eller var jag skall börja. Vad brukar folk använda för program? Måste man skaffa ett speciellt för detta ändamål? Finns det någon här som verkligen skickar nyhetsbrev i HTML och som vet hur det går till?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

I outlook express.
Skapa nytt mail >visa >redigera källa>fliken källa.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Men man behöver väl inte göra något speciellt?

Grejen e väl att mottagaren ska kunna visa sin mail i HTML kod.
Alla godkänner väl inte detta?

Men om vi säger att dom gör det så e det ju bara att göra en vanlig "sida" i HTML kod och sen sända det till mottagarna...

Esen skrev:

Men om vi säger att dom gör det så e det ju bara att göra en vanlig "sida" i HTML kod och sen sända det till mottagarna...

Nej, inte när jag testade att skicka html till mig själv i alla fall. (Jag tillåter det). Då kom det bara som en bilaga och så bilderna för sig också.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Tänk på att inte bifoga all grafik & de bilder du använder utan istället lägga dessa på din egen webbplats och länka till dessa från html-mailet(dvs hela vägen http://www.osv).

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

swedishnina skrev:

Esen skrev:

Nej, inte när jag testade att skicka html till mig själv i alla fall. (Jag tillåter det). Då kom det bara som en bilaga och så bilderna för sig också.

Okey, Trodde att det skulle funger så...
Men tydligen inte...

Uppdatering:

Nu har jag bytt e-postprogram till Microsoft Outlook 2003. (Satt fångad i hemska Incredimail som inte låter en överföra mejl till något annat program!)

"Skapa nytt mail >visa >redigera källa>fliken källa." fungerar inte i Outlook 2003 i alla fall.

Det verkar vara redigera i Microsoft Scriptredigeraren som gäller, men den koden som den genererar ser inte helt riktig ut... Har någon lust att ge mig en ny vägvisning? Jag tänker mig själv att jag borde kunna göra koden i min vanliga html-editor och klistra in i microsofts editor, men jag vet inte om det är bästa sättet.

Tack till er som svarat hittils. :)

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag sänder via mitt egna admin, dvs koden görs i HomeSite (enklast, överskådligast), klistras in i en textarea, som sedan via JMail MailMerge skickar den till mottagarna i databasen.

Jag har också laborerat med att göra html-brevmallar, och efter mycket om och men fått in dem i Outlook (2002).

Verktyg-alternativ-epostformat-välj html-mallväljaren-och välj den webbsida du gjort i ditt vanliga program.
Att kopiera koden och försöka klistra in den i html-läge går nämligen inte, det blir text.

Råd om bilder:
JMail ska klara att importera bilder i Microsofts (?) CID-format så att bilden "ingår" i brevet via en sträng siffror.
Jag har inte testat det, länkar via http istället.

Medlem sedan aug. 2000374 inlägg

J.N. skrev:

[...]JMail ska klara att importera bilder i Microsofts (?) CID-format så att bilden "ingår" i brevet via en sträng siffror.[...]

Det är inte en Microsoft standard. MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) är en standard, RFC 2045. CID är en förkortning på Content-ID som refererar till en part.

Medlem sedan apr. 2004298 inlägg

Re: Nyhetsbrev i HTML (Ja, jag har sökt först)

swedishnina skrev:

Måste man skaffa ett speciellt för detta ändamål? Finns det någon här som verkligen skickar nyhetsbrev i HTML och som vet hur det går till?

Enligt mitt tycke är det bäst att kombinera; Ett vanligt webbformulär, en "server-side" mail-komponent, FSO (eller liknande beroende på server OS). Och en databas.

1. Skapa mailet i ett Hemside-redigerings program. Klistra in koden i Webbformuläret. Rätta alla bild-länkar så att de pekar mot en websida och bild (http://minsite.net/bild.gif).

2. Posta koden till mail-komponenten och loopa igenom databasen för att få mailet skickat personligt till mottagaren (dvs. ingen "BCC" el. "CC").
Skapa en online version av nyhetsbrevet m.h.a FSO (eller liknande) sparas som statisk html-fil. Ifall mottagarens e-postprogram inte kan hantera HTML-mail (typ FirstClass).

Synpunkter någon?

Mvh

Pär

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

swedishnina skrev:

(Ja, jag har sökt först)

Jaså? ;)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)