webForumDet fria alternativet

olika storlekar på tabell med olika browsers

HTML & CSS

15 svar · 547 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Jag har en tabell med ett antal olika td och tr taggar. Har suttit och testat allt i Opera 7.5 och har fått det att se någerlunda ut (rookie när det gäller html). Men så testade jag med nternet explorer och då vart det helt annan storlek på vissa av td-taggarna. Vad är det vanligaste felet??

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det är inget fel; faktum är att olika webbläsare hanterar tabeller olika.

Har du specifierat en speciell bredd på tabellcellerna? Ex:

<td style="width: 300px; height: 300px;">
  Cellen är 300*300px stor
</td>

japp, hade satt en av mina td-taggar till: width="160", bytte ut det till width="20%"

hm, är det bättre att köra med px eller är det samma sak sm utan?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Mc Fetto skrev:

japp, hade satt en av mina td-taggar till: width="160", bytte ut det till width="20%"

Använd alltid enhetsbeteckning. :)

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

ok, ska göra det. Men det är alltså så att man måste prova med de flesta browsers bara för att se till att tabellerna blir rätt eller räcker det med någon enstaka?

Mc Fetto skrev:

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

ok, ska göra det. Men det är alltså så att man måste prova med de flesta browsers bara för att se till att tabellerna blir rätt eller räcker det med någon enstaka?

Personligen testar jag bara i IE och FF. De flesta användare på webben använder ju tyvärr IE så det bästa är väl att få det att se så bra ut som möjligt i IE. Men du har inte prövat att använda lager (<div>) i stället? :)

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

... i CSS. ;)

Att bestämma bredd med CSS är det närmaste man kan komma, om man vill att sidan ska se likadan ut i alla webbläsare, eftersom CSS är en standard. Microsoft har dock utvecklat sitt lilla egna "CSS-standard", men man märker inte så mycket av det.

Det går oftast inte att få en sida, som är uppbyggd av tabeller, att se likadana ut i alla webbläsare. Det eftersom olika webbläsare, som sagt, behandlar tabeller olika.

LeonL skrev:

Det går oftast inte att få en sida, som är uppbyggd av tabeller, att se likadana ut i alla webbläsare. Det eftersom olika webbläsare, som sagt, behandlar tabeller olika.

Därför använder man div:ar så långt det går! :i

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

Personligen testar jag bara i IE och FF. De flesta användare på webben använder ju tyvärr IE så det bästa är väl att få det att se så bra ut som möjligt i IE. Men du har inte prövat att använda lager (<div>) i stället? :)

Ok, div, är det inte bökigt?

LeonL skrev:

silfver skrev:

Mc Fetto skrev:

... i CSS. ;)

Att bestämma bredd med CSS är det närmaste man kan komma, om man vill att sidan ska se likadan ut i alla webbläsare, eftersom CSS är en standard. Microsoft har dock utvecklat sitt lilla egna "CSS-standard", men man märker inte så mycket av det.

:) jo jag hade väl tänkt att w3c skulle få tugga sidan sen...

Mc Fetto skrev:

Nej, det är inte bökigt om man ränkar ut var man vill placera ett speciellt lager, hur högt eller brett det ska vara, osv. Det är ungefär somm att pussla ihop olika delar av en sida. ;)

r\ Personligen älskar jag att använda lager för uppbyggnaden av en sida. :)

Mm ok, arbetar man sedan med lagren på samma sätt som traditionellt eller?

Mc Fetto skrev:

Mm ok, arbetar man sedan med lagren på samma sätt som traditionellt eller?

Tänk dig att ett lager är en TD-tagg som är oberoende av TR- eller TABLE-taggar, du kan placera den var du vill på sidan, ange hur hög den ska vara och hur bred den ska vara, låta den överlappa andra lager - dessa är ett fåtal av möjligheterna.

Om du inte är så erfaren med CSS rekommenderar jag att du läser lite om det först, eller alternativt att söka runt lite på wF för att se hur andra har gjort.

LeonL skrev:

Mc Fetto skrev:

Nej, det är inte bökigt om man ränkar ut var man vill placera ett speciellt lager, hur högt eller brett det ska vara, osv. Det är ungefär somm att pussla ihop olika delar av en sida. ;)

r\ Personligen älskar jag att använda lager för uppbyggnaden av en sida. :)

Precis. Själv låter jag divarna "flyta" på sidan. Ingen absolut positionering alltså. :) Det är inget svårt alls. Dessutom är det ju bättre för surfarna också, och så ser det ju Professionellare ut. ;)

Mc Fetto: För att komma fram till något kan jag säga att de flesta webbläsare hanterar CSS (och alla lageregenskaper) likadant. Så det är en stor fördel jämfört med tabeller.

Tack för alla tipsen, jag får helt enkelt såga sönder det jag har gjort hitills!

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)