what in a name
6 svar · 422 visningar · startad av icaaq
Mycket snyggt! Jag är iofs inte så förtjust i italic i menyn. Hur blir det om man gör sidofärgerna, det som är svart runtom, lite ljusare så det blir grått?
Hmm...
Jag gillar aspekten på att den typen av "standardisering" underlättar för dem som själva vill "tweaka" utseendet på de sidor de besöker via webbläsarens "User stylesheet"...
Jag gillar också tanken på att enkelt kuna utbyta CSS och scripts mellan webbplatser som använder identisk kodstruktur...
Men jag är skeptiskt till att det går att göra alla typer av webbplatser med just den föreslagna koden och till att folk skall kunna enas om vilka "strukturnamn" som skall användas ;)
Det finns ju redan en HTML struktur som man kan applicera användar stilmallar på om man vill. Det är förvisso ett problem att dessa HTML element är väldigt bristfälliga (det finns ju tex inget <menu> element i HTML4), men att använda <div class="menu"> är väl inte någon vidare ersättning ens om alla webbutvecklare kunde enas om vilka namn man borde använda?
Risken är väl att en massa människor nu börjar använda <div> överallt (även om det skulle finnas bättre alternativ) och tror att deras sidor blir mer användarvänliga bara för att de använder ett visst class name värde.
Interessant men som jarvklo sade säkert svårt att genomföra.
Men det vore ju bra om vanligt folk då bara kunde ladda ner färdiga stilmallar till sin webbläsare och lätt kunde prova att använda dem på de sidor de stöter på och på så sätt få lättnavigerade sidor som alla ser likadana ut (även om det skulle bli lite tråkigt). Då kunde alla sidor som arbetar efter den här nya standarden använda en särskild märkning också så att man vet när det är värt att sätta in den stilmallen.
Och toha, jag tror att du har missupfattat vad icaaq menade lite. Han menade inte utseendet på sidan som han inte har gjort själv (antar jag) utan innehållet i de två artiklarna.
Slarvpelle skrev:
... Risken är väl att en massa människor nu börjar använda <div> överallt (även om det skulle finnas bättre alternativ) och tror att deras sidor blir mer användarvänliga bara för att de använder ett visst class name värde.
Apropå det så läste jag denna....
http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?t=173786
Jag började lite smått att kolla vilka element som skulle användas men sen trytnade tiden och jag hann inte göra klart den.......men det är en rolig tråd.
mv icaaq
Ja, kul tävling icaaq.
Men en sak som jag reagerade på i originalet var användandet av h4 för footern. Vadå att använda en "header" som "footer" är väl inte semantiskt riktigt?