ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Hej,
jag skall publicera en numrerad lista på en sida och skulle vilja minska defaultindraget som denna ger. Någon som har ett bra tips på hur man gör en lista som skall få plats i en 190 px bred kolumn och då kanske ha ett indrag på 10-20px?
<ol>
<li>Blanda färsen med kryddorna och den mosade potatisen. Rör ner mjölken och låt färsen svälla ett par minuter.</li>
<li>Bryn den strimlade vitkålen i lite matfett</li>
<li>Varva sedan kål och färs i en smord ugnssäker form, första och sista lagret skall vara kål!</li>
<li>Grädda kålpuddingen i ugnen, ca 30-40 minuter, i 175 grader. Späd eventuellt med lite buljong om puddingen blir torr.</li>
</ol>
Delar av recieptet på kålpudding ;)
Det här borde ge ungefär det resultatet.
css:
ol.recept {
width: 190px;
}
ol.recept li {
margin-left: 15px;
padding-left: 0px;
}
html
<ol class="recept">
<li>Första</li>
<li>Andra</li>
<li>Tredje</li>
</ol>
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Nja.. ungefär så.. Men orginalförskjutningen är den samma. Jag vill minska indraget gentemot vanlig text med ca 10-20px.
Ja men då behöver du bara ändra själva listans indrag. Såhär:
ol.recept {
margin-left: 0px;
}
kan också vara
ol.recept {
margin-left: 0px;
}
prova båda så
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Jag gjorde liknande vilket funkade bra.. Förutom att det inte är siffror i listan utan punkter. Något tips?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Byt ut ol mot ul både i css och html
mv icaaq
Byt ut ol mot ul både i css och html
Eller tvärtom för jag antar att du ville ha en Ordered List (ol, numrerad) istället för en Unordered list (ul, punkter).
Men blev det punkter när du använde ol?
Det borde det inte bli men prova i såna fall att sätta:
ol {
list-style-type: decimal;
}