webForumDet fria alternativet

gästbok

7 svar · 441 visningar · startad av dixma

dixmaMedlem sedan juni 200411 inlägg

hej är det nån som vet hur man bygger en enkel gästbok utan några krångel

mvh
stefan

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Det får du lösa med något serverbaserat språk som t.ex. ASP.NET, ASP, PHP eller liknande.

jag har en gästbok men som inte fungerar för att jag saknar kodningen och kan ej hitta den

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

jag har en gästbok men som inte fungerar för att jag saknar kodningen och kan ej hitta den

Det har vi uppfattat.

Men den här tråden handlar väl om att du vill hitta en helt ny gästbok? För att vi ska kunna hjälpa dig med detta måste du ta reda på vilken möjlighet du har att köra serverbaserat språk på servern där hemsidan ligger. Kan du använda t.ex. ASP.NET, ASP, PHP eller liknande?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vi har en avdelning som icke är att förglömma! Den heter Script - ASP, VB och ger bland annat följande träffar på ordet 'gästbok':

http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=520789&sortby=lastpost&sortorder=descending

Börja pilla med de där scripten och sedan när du kör fast; posta en tråd här i forumet, så skall vi se om vi kan hjälpa dig.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

den servern där min hemsida ligger stöder SQL stöd ,accesstöd, frontpage2002 stöd inget sharepoint team service stöd om jag har fattat det rätt så är väl acces ett program som innehar asp

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

dixma skrev:

den servern där min hemsida ligger stöder SQL stöd ,accesstöd, frontpage2002 stöd inget sharepoint team service stöd om jag har fattat det rätt så är väl acces ett program som innehar asp

Nja.. nu skall vi se om vi kan rätta till det här. ;)

SQL-stöd existerar inte, möjligtvis stöd för MS SQL-server, eller kanske tillochmed mySQL? Det får du ta reda på. Bara förkortningen 'SQL' står för Structured Query Language och är ett 'språk' för att kommunicera med datakällor som stödjer språket, typ SQL-databaser, Access-databaser eller Excel-filer.

Vidare; stöd för Access-databaser har du vare sig du vill eller inte om servern är en NT-maskin (Windows). Det krävs bara ODBC eller OLEDB Jet-drivrutinerna för att kommunicera med t.ex. Access och de finns till 99% installerat i uppdaterade versioner på plattformen.

Sharepoint har jag tyvärr ingen koll på så det får du ta reda på själv, men jag har aldrig sett någon som behöver det för att bygga en gästbok iallafall, så du kan nog strunta i det. ;)

Dessutom; Access är inte ett program som 'innehar' stöd för ASP, det är nog snarare tvärt om (dock är det ju lite fel att säga så, men det speglar verkligheten bättre). ASP (Active Server Pages) är ett ramverk och tillika en samling objekt (Request, Response, Server, Application, Session osv.) som används i kombination med något scriptspråk som t.ex. VBScript eller JScript för att generera HTML-kod och lite annat dynamiskt innehåll. Access och ASP är två helt skilda saker. :)

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)