http://kgabudo.org/jutsu/lankar.php
Html:
<hr>
<a...>a</a><br />
<a...>a</a>
css:
hr {
width: 200;
färg och sånt
float: left;
clear: both;
I mozilla hamnar den första länken till vänster om linjen. Det går kanske att lösa med
a {
display: block;
}
men jag vet inte om jag vill göra det eller om det är smart att göra det.
Nån vet?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Du har nog bara rört ihop begreppen lite är jag rädd...
"clear:both" anger att den tagg som "clear:both" gäller för skall flyttas ner tills bägge marginalerna är tomma... Men det säger ingenting om hur saker som ligger efter en sådan tagg skall hanteras ;)
Din <hr /> står alltså i vänsterkanten pga att det är den som har clear:both (plus att den står efter ett block (en <h3>:a) vilket ger samma effekt så länge h3:an ligger i bägge marginalerna (vilket den gör per default om du inte ändrat dess beteende)...
Den första länken läggs sedan (helt korrekt) direkt till höger om <hr>-linjen på samma rad som linjen eftersom du har kört med "float:left" på <hr>-taggen - vilket "dödar" dess block-egenskaper (som annars skulle ha radbrutit efter <hr>-taggen automatiskt) ;)
Alltså:
Tag bort float:left på din <hr> så funkar den som ett block och "passar ner" den första taggen till vänstermarginalen där den hör hemma helt automatiskt ;)
Eller (om du vill ha kvar din float) - lägg en "clear:left" på <a> istället ;)
Javisst, vad dumt. Lustigt iofs att Opera och IE inte reagerade så
Slängde dit den där float left därför att diven annars centrerades. Hur kan jag lösa det då? (inte align="left",kör strict). Ska prova lite.
Funkade rätt bra att bara sätta en överbred rightmargin på hr:en. Förutom i IE. Skit.
hmmm, om jag satte en lagom bred blev det bättre.
Tack för att du redde ut begreppen i alla fall.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Den där med vänsterställning av en hr är klurig ;)
Prova
hr {
width:200px;
margin-left:0; margin-right:auto; /* för Mozilla */
text-align:left; /* för MSIE */
}
Det räcker alltså inte med enbart text-align eller enbart margin-inställningarna...
Man måste ha bägge för att det skall funka i både MSIE och Mozilla... :OO
Suck, suck, för alla webbläsares egenheter.
Ja tack det funkade ju fint.
IE uppfattar den där text-align: left fel egentligen va?
för den ska ju bara gälla för innehållet i elementet eller?