webForumDet fria alternativet

2 css filer

4 svar · 461 visningar · startad av Wiklund!!

Wiklund!!Medlem sedan juli 2002549 inlägg

Jag vill ha 2 olika typer av länkar på min sida. Länkarna i menyn ska ha en stil och dom övriga en annan stil.
Hur löser man detta?
Om har två olika css filer hur får man då in dom?

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Du vill alltså skapa en class för länkarna i menyn?

<style type="text/css">

a {
	color: #000000;
	text-decoration: underline;
}

a.foo {
	color: #FFFFFF;
	text-decoration: none;
}

</style>

<a href="index.html">Länk 1</a>
<a href="index.html" class="foo">Länk 2</a>

Eller om du vill skapa classer för de specifika egenskaperna hos länkar.
Ex.

<style type="text/css">

a:link.foo {
	text-decoration: none;
}

a:hover.foo {
	text-decoration: underline;
}

</style>

<a href="index.html" class="foo">Länk 1</a>

:)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Och på fråga 2 svarar jag att du kan köra med en <link>-tagg för varje extern stilmall (du kan ha hur många som helst - och de kompletterar varandra i den ordning de läses in om något skulle överlappa (dvs senast inläst värde gäller om bägge filerna t.ex. deklarerar olika bakgrundsfärger för <a> osv. osv. ) ;)

Det går också bra att köra med

<style type="text/css">
<!--
@import(stilmall1.css);
@import(stilmall2.css);
-->
</style>

om man föredrar det (eller vill gömma sina stilmallar för lastgamla webbläsare) ;)

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

ska man inte ha <![CDATA[ ]]> istället för
<!-- -->
Eller är det bara i xhtml?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..
Det är, som du säger, bara i XHTML som <![CDATA[-klammern behövs, och egentligen är den bara nödvändig om man serverar sin xhtml-kod med någon av MIME-typerna text/xml, application/xml eller application/xhtml+xml - vilket de flesta inte gör ;)

Kör man med "HTML-kompatibel xhtml" (MIME-typen text/html - dvs det man får när man använder .htm eller .html som filextension i normala fall) räcker det utmärkt att köra sina <style> och <script>-taggar med "bakåtkompatibilitetskommentarerna" som jag gör i exemplet eftersom webbläsarna helt enkelt då bara kör på som vore det HTML de försökte tolka och därför hanterar t.ex. <br /> som "<br> med något skräp jag kan ignorera enligt felhanteringsdefinitionerna i HTML-standarden" - i princip alltså - typ ;)

Fördelen med <!-- och --> i <script> och <style> är alltså att koden då validerar även om man har med uttryck där det förekommer <, > eller &-tecken i de scripts eller stilmallar som ligger direkt i xhtml-sidan ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)