Jag vill ha 2 olika typer av länkar på min sida. Länkarna i menyn ska ha en stil och dom övriga en annan stil.
Hur löser man detta?
Om har två olika css filer hur får man då in dom?
2 css filer
4 svar · 461 visningar · startad av Wiklund!!
Du vill alltså skapa en class för länkarna i menyn?
<style type="text/css">
a {
color: #000000;
text-decoration: underline;
}
a.foo {
color: #FFFFFF;
text-decoration: none;
}
</style>
<a href="index.html">Länk 1</a>
<a href="index.html" class="foo">Länk 2</a>
Eller om du vill skapa classer för de specifika egenskaperna hos länkar.
Ex.
<style type="text/css">
a:link.foo {
text-decoration: none;
}
a:hover.foo {
text-decoration: underline;
}
</style>
<a href="index.html" class="foo">Länk 1</a>
:)
Och på fråga 2 svarar jag att du kan köra med en <link>-tagg för varje extern stilmall (du kan ha hur många som helst - och de kompletterar varandra i den ordning de läses in om något skulle överlappa (dvs senast inläst värde gäller om bägge filerna t.ex. deklarerar olika bakgrundsfärger för <a> osv. osv. ) ;)
Det går också bra att köra med
<style type="text/css">
<!--
@import(stilmall1.css);
@import(stilmall2.css);
-->
</style>
om man föredrar det (eller vill gömma sina stilmallar för lastgamla webbläsare) ;)
ska man inte ha <![CDATA[ ]]> istället för
<!-- -->
Eller är det bara i xhtml?
Hmm..
Det är, som du säger, bara i XHTML som <![CDATA[-klammern behövs, och egentligen är den bara nödvändig om man serverar sin xhtml-kod med någon av MIME-typerna text/xml, application/xml eller application/xhtml+xml - vilket de flesta inte gör ;)
Kör man med "HTML-kompatibel xhtml" (MIME-typen text/html - dvs det man får när man använder .htm eller .html som filextension i normala fall) räcker det utmärkt att köra sina <style> och <script>-taggar med "bakåtkompatibilitetskommentarerna" som jag gör i exemplet eftersom webbläsarna helt enkelt då bara kör på som vore det HTML de försökte tolka och därför hanterar t.ex. <br /> som "<br> med något skräp jag kan ignorera enligt felhanteringsdefinitionerna i HTML-standarden" - i princip alltså - typ ;)
Fördelen med <!-- och --> i <script> och <style> är alltså att koden då validerar även om man har med uttryck där det förekommer <, > eller &-tecken i de scripts eller stilmallar som ligger direkt i xhtml-sidan ;)