webForumDet fria alternativet

100% höjd på div eller tabell

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

5 svar · 435 visningar · startad av roady

roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg

Hejsan, jag har ett katastrof problem som måste lösas megafort.

saken är att jag har en divtagg som håller allt på en sida, denna måste jag få hellt topp till botten.

Sätter jag 100% så visar den webbläsarens 100% och om det behövs en scroll så hänger den ju inte på. Sätter jag en absolut px historia och användaren har högre upplösning så funkar det ju inte heller.

hjääälp. what to do ???

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

well, det funkar så länge tablen trycker ut allt, men problemet upstår när en div tagg trycker ut höjden..

t,ex kolla på detta. förminska browserfönstret och scrolla ner.

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style>
	body,html	{ margin: 0; padding: 0; height: 100%; background-color: #EEEEEE; top:0px; bottom: 0px;}
</style>
</head>

<body>

<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" bgcolor="#FFFFFF" align="center" style="height:100%; margin: 0px; padding: 0px; width:50px;">
	<tr>
		<td>
			<div id="Layer1" style="position:absolute; left:84px; top:102px; width:307px; height:170px; z-index:1">sfsdfa</div>
			<div id="Layer2" style="position:absolute; left:107px; top:399px; width:268px; height:245px; z-index:2">asdfsad</div></td>
	</tr>
</table>
</body>
</html>
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Nu hänger jag riktigt inte med här...
Vilken av dessa divtaggar skall innehålla hela sidan och ha 100% höjd ???
Kommer du alltså att ha olika absolutpositionerade block inuti "div:en som tar 100% av sidan" ???

Har du en länk till sidan/koden du har problem med så att det blir lite lättare att se vad du *egentligen* har problem med ?

mm, tyvärr så har jag inte det :(

men tanken är som så att det är en "main" huvudtagg som skall vara 100% i höjd.
sedan innuti denna så finns det en massa massa div-taggar som är absolute positionerade.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Har du lust/möjlighet att slänga ihop en snabb skiss på hur dina block skall läggas ut över sidan (inuti div:.en) då ?

Vad är det som gör att det krävs just absolut positionering inom din div?
Som jag tolkar det du skrivit är det antagligen just det där med absolut positionering som ställer till det för dig och är det så, så måste du kanske börja fundera på alternativa metoder eller specialhack...

Men det är i princip omöjligt att ge dig bra råd om sådant om vi inte vet vad du "siktar på"... ;)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)