webForumDet fria alternativet

Problem med kolumn i Safari

4 svar · 211 visningar · startad av monAmour

monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg

Lägger förnärvarande sista handen på företagets nya webbplats som vi bygger med XHTML samt CSS.
Allt funkar fint i både IE samt Mozilla på PC men i Safari blir det strul med en av spalterna jag använder på vår framsida.

Sidan hittar ni här: http://www.ittakestwo.se/pub och hur det ser ut i safari bifogar jag i en bild.
Varför uppstår detta problemet?

Som ni ser har jag två set med två spalter. De två övre ligger precis som de ska medans de nedre hamnar högerställt!?
Alla kolumner använder samma class vilken ser ut så här:

.column {
	float: left;
	width: 240px;
}

och för att separera kolumnerna använder jag följande class:

.colSpacer {
	float: left;
	width: 20px;
}

Kan de ha något att göra med lagrets bredd som kolumnerna ligger i?

Hoppas på en lösning från någon kunnig!

safari_error.gif
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..
Det verkar som om du har problem med att "komma ner till marginalen" med nästa textstycke generellt när första blocket (i exemplet "du har blivit utvald") är "högre" än andra blocket blocket ("ny kund...") - men det problemet har du i alla webbläsare - det är bara Safaris typsnittsinställningar för just den skärmstorleken som gör att problemet "löser ut" just där ;) (öka textstorleken ett par snäpp i FireBird så får du exakt samma "problem" där också)...

Du kanske skulle prova med att köra med en clear:left på de textblock du garanterat vill ha ute i vänsterkanten? - Det kommer iofs att göra att blocket efter (som skall hamna till höger) kommer att lägga sig lite längre ner än "idag" emellanåt (det alignas ju i höjd med blocket omedelbart före när de hamnar på samma "rad") - men det kanske du får leva med om du vill ha en lösning där varannat block går till vänster och varanat till höger automagiskt sådär ;)

monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg

clear: left. verkar ha löst problemet åtminstone i FireBird så kan tänka mig att Safari kanske är fixad också!
Tack för det tipset!

En annan grej på sidan är följande javascript som jag använder för att skriva ut en specifik rad med html-kod när man använder IE som webbläsare.
Tolkas helt rätt av alla läsare förutom Opera som struntar totalt i min IF sats och skriver ut raden ändå?
Hur ska jag göra för att få Opera att tolka skriptet rätt?

<script type="text/javascript">
	<!--
	function writeIeLine(TEXT) {
		var browser = navigator.appName;
		if (browser == "Microsoft Internet Explorer") {
			if (TEXT != "") {
				document.write("<div class='hrLine'><p style='color:#aaaaaa'><small>"+TEXT+"</small></p></div>");
			}
			else {
				document.write("<div class='hrLine'> </div>");
			}
		}
	}
	//-->
	</script>
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Den sista frågan får du nog bättre svar på om du ställer den i Javascript-forumet istället ;)

Hälsar
/Jarvklo - Moderator för HTML, XHTML & CSS

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Om det handlar om ett script som är enbart för IE/Win och vill lösa det med HTML kan du ju alltid använda dig av conditional comments:

<!--[if IE ]>
<script type="text/javascript">
// din kod
</script>
<![endif]-->
130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)