monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg Hallå,
Sitter förnärvarande i startfasen för ett större projekt som jag ska bygga. Det är ett projekthanteringssystem som ska fungera med PHP+MySQL.
Har förvana att alltid arbeta efter senaste webbstandarder numera. Alltså XHTML och CSS. Så lite style kod i html:en som möjligt och sköter all layout och positionering i fasta CSS mallar.
Dock i det här systemet är det oerhört viktigt att det fungerar i IE 5 på Mac. Vilket är en läsare som har dåligt stöd för CSS och XHTML som jag förstått det.
Hur bör jag gå tillväga?
Ska jag gå tillbaka till gamla HTML 4.0 och bygga med tabeller eller finns det något sätt att gå runt det?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Som du säger lär MSIE5/Mac vara en webbläsare som har ett - ehm - "speciellt" (många säger dåligt eller buggigt) stöd för CSS vare sig man kodar i HTML 4.0 eller XHTML!
Köp en Mac och installera MSIE5/Mac så att du kan verifiera att det verkligen fungerar - Det är nog enda sättet att vara 100% säker på att Mac-kraven på projektet kan garanteras!
Jag brukar testa mina CSS-baserade sidor i IE5 på Mac, och det är oftast inga problem, men vissa saker kan se hemskt ut om man har lite otur. Jag håller med jarvklo om att du bör skaffa en Mac, om det enda kravet är att den ska fixa IE5 så klarar du dig billigt undan.
Alternativt kan du ju hyra in någon som kollar sidorna åt dig.
monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg Har tillgång till verifiering i IE 5 på Mac så det är lugnt. Men jag tror ni missförstod mig, den ska inte bara fungera på IE 5 Mac utan precis lika bra och snyggt på PC och Mozilla+IE6 osv..
Det är därför jag står i valet och kvalet med vad jag ska köra.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg MSIE5/Mac fick ju lovord för att den var nyskapande på standardfronten när den kom - så xhtml/CSS borde funka någorlunda... Även om den idag anses som lite - ehm- "speciell" ;)
Gör en statisk (=ej php-genererad ;) ) prototyp efter senaste standard och testa hur mycket "hacks" och "tweaks" du måste lägga in i koden för att få till det du är ute efter i layoutväg...
En vid skrivtillfälet något frustrerad designguru:s erfarenheter finns förresten i: http://www.stopdesign.com/log/2004/01/26/ie_factor.html
Projektet han talar om i artikeln är förresten Bloggers redesign som offentliggjordes i veckan - en komplett "makeover" av Blogger till xhtml1.0 strict och enbart CSS! (med krav om att det skall funka på allt).
http://www.stopdesign.com/log/2004/05/09/blogger.htm m.fl.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Jag tycker IE på Mac följer standarden bättre är IE på PC.
Problemet är att IE för Mac inte utvecklas utan det är Apple's Safari eller Netscape7/Mozilla som gäller om man har MacOS X, sedan bör man tänka på att många som kör MacOS Classic (9.*) oftast använder Netscape 4.*.