webForumDet fria alternativet

Teckentabeller

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

2 svar · 388 visningar · startad av mrmarkitup

Medlem sedan maj 20049 inlägg
Frågan#1

Här kommer en fråga som nån kanske kan reda ut?

Jo, teckentabeller, tex "charset=iso-8859-1", vad är det egentligen? Vad har dom för funktion? Eftersom det är markup vi håller på med så antar jag att vi talar om för webbläsaren vilka tecken vi använder, är det rätt? Vad gör webbläsaren av den informationen då? Alla operativsystem har ju olika teckentabeller. Mac OS 9 har tex Macroman, Mac OS X har Unicode, Windows har sitt och DOS har sitt. Alla tecken vi skriver, även dom på en webbsida har ju koordinater i tabellen som finns i det OS som sidan görs under, en översättning måste ju ske av dessa koordinater, precis som då vi flyttar text-filer mellan olika OS. Så gott som alla text-format har en sådan översättare, alla utom .txt-formatet tror jag. Men när det gäller webbsidor så är det webbläsaren som ska sköta det då eller? När vi skriver in teckentabellen längst upp på html-sidan, är det bara för att hjälpa webbläsaren på traven då kanske? Nån som vill reda ut?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Re: Teckentabeller

Hmm...

Eftersom det är markup vi håller på med så antar jag att vi talar om för webbläsaren vilka tecken vi använder, är det rätt?

Jupp

Vad gör webbläsaren av den informationen då? [...]en översättning måste ju ske[...]Men när det gäller webbsidor så är det webbläsaren som ska sköta det då eller?

Jupp.

När vi skriver in teckentabellen längst upp på html-sidan, är det bara för att hjälpa webbläsaren på traven då kanske?

Jupp - men det behövs bara i de fall där webbservern inte redan skrivit in teckenkodningsinformation i HTTP-headern som skickas med sidan (vilket traditionellt varit ett problem - därav att "alla" kör med "meta charset" ;) )

Man anger alltså vilken teckenuppsättning dokumentet innehåller så att webbläsaren kan översätta teckenkoderna i dokumentet till en som OS:et/GUI:et förstår (om det behövs) - precis som du säger ;)

Medlem sedan maj 20049 inlägg

Tackar ödmjukast! :)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)