webForumDet fria alternativet

Slippa uppdatera bakgrundsbild vid sidbyte

8 svar · 403 visningar · startad av rockabilly

rockabillyMedlem sedan nov. 200217 inlägg

Varje gång jag klickar på en av länkarna på sidan så laddas bakgrundbilden om vilket jag verkligen inte vill. Jag har placerat bg-bilden i en div (main-div) som i sin tur innehåller 2 andra div var av dena ena är en <?include...?> (för meny-biten) och den andra innehåller informationen för just det meny-valet.

När jag klickar på en länk så kommer jag till en ny main-div vilket bevisligen leder till att bg-bilden laddas om, jag har provat att lägga den som en bakgrundsbild i body men det hjälpte inte samt orskade en del problem. Hur skall jag göra för att förhindra detta eviga laddande av en bild som eg. redan finns inläst?
Väldigt tacksam för svar.
Rocka..

Länk till sida: http://webb.viktig.se

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm....

Det är bara i MSIE det blir problem...

Kör du månne med gzip-kompression påslagen på din webbserver?
http://www.alistapart.com/discuss/slidingdoors/12/#c5829

Hmm, så det kommer drabba alla som använder sig av MSI? I så fall är det ju ett problem som måste lösaas med tanke på att det är en ganska stor grupp människor.
Jag tittade på din länk och lade även jag till

<ifmodule mod_gzip.c>
mod_gzip_on no
</ifmodule>

i min .htaccess-fil (inte för jag fattade exakt vad den gjorde men vad kan skada att testa lite) vilket tyvärr inte alls löste det för mig. :-/

Det är inte säkert att den där inställningen (som f.ö. stänger av mod_gzip - som hanterar automatiskt gzip-komprimering av filer som skickas av Apache) fungerar - för det beror på om webbhotellet tillåter dig att påverka just den inställningen eller inte...

Du får kontakta ditt webbhotell och kola om de har mod_gzip igång på din server.

Annars kan du prova att lägga ut sidan från en IIS (om du har möjlighet) och se om det blir skillnad (IIS brukar tydligen inte komprimera filer som skickas med gzip)...

Tyvärr jag jag inte tillgång till en IIS-server att lägga ut det på. Men som jag förstår det så ligger problemet inte så mkt i min kodsom på servern?
I så fall så har vi (du) i alla fall minskat felsöksområdet drastiskt åt mig. Jag hörde av mig till mitt webbhotell direkt och frågade ang. gzip, så vi får se vad det resulterar i.

Jag låter frågan vara öppen ett tag till för att avvakta vilket svar jag får från hotellet (b-one.net).

Men jag tackar för den hjälp jag har fått hitintills, det har verkligen varit användbart.

.Rocka - nu lite kunnigare...

Hmm..
Fast det är klart - det är fortfarande teorier (och inte alls säkert att det löser problemet)... Jag provade nämligen att lägga koden på en IIS lokalt och fick fortfarande problemet du har med omladdningen av bakgrund där...

Jag skulle nog vilja säga att "blinkandet" verkar bero på en bugg i MSIE och att det är information om detta som måste fram på något sätt för att lösa problemet...
Fenomenet liknar t.ex. "Flash of unstyled content"-beteendet i MSIE... Men ändå inte - för du kör ju med en <link>...
Att testa några varianter av de lösningsförslag som hör till de artiklarna kanske kan ge något...

Jag hör av mig igen om jag kommer på något ytterligare (om ingen annan hinner före med en lösning förståss ;) )

Jag har läst igenom ett gäng av de artiklarna jag fick, var av många var klart bra och de verkade vara överrens om vad lösning på problemet är. Tyvärr hjälpe inte något av dessa förslag mig.
Jag har provat med att lägga till en <Script>-tag, fungerade inte, jag använder redan <link> istället för @import och jag har lagt till en exta @import till en kopia av orginal.css-filen..
min header ser nu ut såhär.

<script type="text/javascript">void(0); </script>
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="print" href="print.css">
<link rel="stylesheet" href="styles.css">

Men problemet enveisas med att bestå. Jag börjar fundera på om det kan vara något annat? För texterna laddas snabbt och har rätt stil, dvs, de har kopplats mote mitt .css-dokument, det är just bara bakgrundsbilden som envisas med att blinka.. Men kanske kan det ändå vara ett FOUC-problem. Jag är fakltiskt ganska rådlös just nu.

Kan det ha något att göra med att jag har en index-sida som bara består av en frame och meta-taggar. Jag provade att ta bort den men det hjälpte inte, men kanske behöver den tas bort samt något mer göras. Ja, som sagt, rådlös är vad jag är...
.Rocka

Jag lade upp det hela på en annan server, som jag hade glömt att jag kunde använda och där fungerar det plötsligt strålande.

Så det är bevisligen ett serverproblem i detta fallet, vilket kan visa sig problematiskt när jag skall lösa det antar jag...

fungerande länk:
http://www.student.bth.se/~mda00fan/

.RockaBilly

Jupp - men ställ den frågan i Javascriptforumet istället för det går inte med "ren" (x)HTML + CSS - försåvitt du inte vill köra med <iframe> ;)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)