eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Hur stor skillnad är det mellan pc- och macvarianten av verdana? Har för mig att arial är ungefär 25% större i pc än mac men hur förhåller det sig med verdana?
Anledningen till min fråga är att jag vill att texten skall vara läsbar även på mac på en sida jag håller på med men ändå inte vara större än 8 pixels i pc. För att lösa problemet tänkte jag använda javascript för att styra vilken stilmall som används beroende om användaren har mac eller pc.
Om det nu behövs vill säga...
------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det spelar ingen roll om det är Verdana eller Arial, stilarna är alltid 20% större i PC än i Mac. Så vill du ha 8 pixlar i PC ska du göra dem 10 pixlar i Mac.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Tack Petra!
perfekt då vet jag detta för framtiden att jag helt enkelt skall lägga till 25% på pixelstorleken för att allt skall se bra ut (lika stort)även i mac!
En liten fundering till, om jag får störa igen, finns typsnittet Arial Narrow även för mac som standard (from macos 8 räcker)?
------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Hmm... Mozilla och liknande hypermoderna läsare för mer än en plattform raderar väl den här skillnaden? Det gör exempelvis att 12px under Unix/X inte ser ut som 2px i Win32, utan faktiskt är 12px hög.
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Chainsaw, tyvärr är det inte så enkelt.
eMan, Den Arial som följer med som standard i Mac OS är den "vanliga" dvs normal och fet.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
eManMedlem sedan sep. 2000232 inlägg Tackar för den informationen! Egentligen borde man förstås göra texten anpassad till webbläsare på unix- och linuxmaskiner men det får jag ta och fundera på senare, dels därför att loggen från nuvarande sidan bara visar på två besök med Linux av totalt 1603 träffar och dels därför att det inte finns med i kravspecifikationen jag fått ;).
------------------
[Redigerat av eMan den 17 apr 2001]