LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Jag använder IE-funktionen filter() (som jag har för mig att det bara funkar i IE) för att tona en bild i ett bildgalleri. Tillsammans med ett JavaScript skapar jag en onmouseover-funktion som gör att bilden "växer fram", och när jag för bort pekaren från bilden så ska bilden bli "grå" igen.
Men nu vill jag att sidan ska funka i andra webbläsare också. Hur ska jag lösa det på bästa sätt? Om jag tittar på sidan i Mozilla så blir bilden klar som den är, alltså inte tonad. (Och det beror nog, som sagt, på att funktionen som jag använder bara stöds i IE)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg -moz-opacity
kanske kan hjälpa dig. :)
mv icaaq
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
icaaq skrev:
-moz-opacity
kanske kan hjälpa dig. :)
mv icaaq
Tack ;) Men dessa funkar bara i Mozilla/Netscape, va? :q
Melea skrev:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=98268&forumid=12
Kom man fram till något svar öht i den där tråden? Lösningen hjälper mig inte eftersom jag vill ha den där fade-effekten. Likt den på http://www.mattiasedwall.com
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Jag struntade i fade-effekten och satte en fast transparens på bilderna i stället.
if (navigator.appName.indexOf("Netscape")!=-1 &&parseInt(navigator.appVersion)>=5) {
str.style.MozOpacity = "1";
} else if (navigator.appName.indexOf("Microsoft")!=-1 &&parseInt(navigator.appVersion)>=4) {
str.filters.alpha.opacity = "100";
}
Men det funkar förstås inte i Opera... har Opera en egen metod för opacitet?
(navigator.appName på Opera ger "Microsoft Internet Explorer")
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Det jag menade är att det inte finns någon lösning för Opera och att det blir enklare att lösa det med .png bilder som bakgrunder.
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Melea skrev:
Det jag menade är att det inte finns någon lösning för Opera och att det blir enklare att lösa det med .png bilder som bakgrunder.
Jag tänkte använda png-bilder, men jag förstår inte hur jag ska göra. Det är nämligen bilder jag ska tona ner... ska jag då överlappa en png-bild på den ursprungliga bilden?
Är inte så insatt i hur png-bilder fungerar.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
LeonL skrev:
Melea skrev:
Det jag menade är att det inte finns någon lösning för Opera och att det blir enklare att lösa det med .png bilder som bakgrunder.
Jag tänkte använda png-bilder, men jag förstår inte hur jag ska göra. Det är nämligen bilder jag ska tona ner... ska jag då överlappa en png-bild på den ursprungliga bilden?
Är inte så insatt i hur png-bilder fungerar.
Kan du inte göra så att de bilderna som du vill ska bli lite tonade sparar du som .png bilder och ändrar opacity redan där?
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Melea skrev:
Kan du inte göra så att de bilderna som du vill ska bli lite tonade sparar du som .png bilder och ändrar opacity redan där?
Sidan ska vara till ett företag, och jag vet inte om de har den möjligheten att spara om bilder. Jag tänkte även att bilderna ska lagras i en databas, så jag vet inte...
Annars kan jag ju komma på en annan lösning, att spara bilder "fysiskt" på servern i stället. Det går ju att skicka en droplet till dem, om de har Photoshop eller liknande.
jeanetteMedlem sedan sep. 2003901 inlägg OT.
Tack LeonL,
Jag hittade en massa fina bilder på pojkvännens syrra inne på Mattias Edwalls hemsida.
;) :e