webForumDet fria alternativet

align="justify" eller inte?

5 svar · 244 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad tycker ni? Ser det fräschare ut om man använder marginaljustering på texten, eller ska man strunta i att använda det?
Sidan jag syftar på, min egna, är ju inte så bred. 500px, så då kanske man inte uppfattar det lika konstigt, eller svårt att läsa som om texten skulle sträcka sig över hela sidan.

Men vad tycker ni?

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Personligen tycker jag effekten blir rätt ful med alla blanksteg emellan för att få texten att placera sig korrekt.

Ja, på vissa sätt tycker jag det också. Men när det handlar om artikelläsning så tycker jag det är lättare att läsa längre texter.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Artiklar ska vara justerad med "Justify" enligt min åsikt.

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Jag diggar justify vid publicering av text, särskilt om man inte har så stora marginaler. Dock skall man vara aktsam om man har väldigt långa ord och kanske använda lite bindestreck. Tänk då bara på att bryta orden på rätt ställe.

T.ex:
Minioritetskränkande kan man bryta mellan minioritets och kränkande likt minioritets-kränkande om det skall hamna på raden under. Man kan dock inte bryta det enligt annat ex: mini-oritetskränkande då blir det en helt annan innebörd.

Därför lämpar sig inte justify så bra i texter som publiceras via inmatning i formulär, om man nu inte har redigeringsmöjligheter. Därför kan det vara bra att inte använda i gästböcker, forum et cetera.

ejick skrev:

Jag diggar justify vid publicering av text, särskilt om man inte har så stora marginaler. Dock skall man vara aktsam om man har väldigt långa ord och kanske använda lite bindestreck. Tänk då bara på att bryta orden på rätt ställe.

T.ex:
Minioritetskränkande kan man bryta mellan minioritets och kränkande likt minioritets-kränkande om det skall hamna på raden under. Man kan dock inte bryta det enligt annat ex: mini-oritetskränkande då blir det en helt annan innebörd.

Därför lämpar sig inte justify så bra i texter som publiceras via inmatning i formulär, om man nu inte har redigeringsmöjligheter. Därför kan det vara bra att inte använda i gästböcker, forum et cetera.

Håller med. Så länge inte marginalerna är för stora så. Och som du säger, det ser dumt ut om det står ett jättelångt ord på en rad, så är det jättestora mellanrum mellan de andra orden.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)