webForumDet fria alternativet

include file

7 svar · 307 visningar · startad av pidde2

pidde2Medlem sedan aug. 2003218 inlägg

Jag har en layout i tabeller och vill använda ett mailscript till den, men får problem.
Om jag inkluderar mailfilen i en tabell och sen klickar på skicka så kommer man ju till en tacksida som inte öppnas i tabellen.
Hur löser man det så att båda filerna kommer i tabellen?
Eller måste man kanske använda iframe för att det ska funka?

ejickMedlem sedan mars 20011 175 inlägg

Med en QueryString om du har tillgång till asp kanske?

Det är ett phpscript och jag kan inget om det, utan det är ett nerladdat script. :(

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Att prova att lägga mailformuläret på en separat sida och sedan ladda in den sidan i en iframe är ingen dum idé - för då kommer tacksidan att hamna i samma iframe också senare

solrosenMedlem sedan feb. 20045 inlägg

En annan lösning om du har möjlighet att redigera tacksidan och kan använda ssi (alt. php) är att länka in en "header"- och en "footer"-fil som innehåller layouten på sidan, alltså typ:

<!--#include file="header.txt"-->

din text

<!--#include file="footer.txt"-->

Då kan du få alla sidor att se likadana ut utan större ansträngning.

Är det okej att använda iframe?
Har läst på många ställe att alla webläsare klarar det.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Hmm...
Iframes stöds av "allt modernt" idag. Se t.ex. http://blooberry.com/indexdot/html/tagpages/i/iframe.htm för mer info om detta.

Och om du vill ge besökare med "jättegamla" webbläsare möjlighet att använda e-postformuläret ändå, kan du lägga kod inuti iframetaggen (t.ex. en länk till e-postformulärsidan somannars skulle ha varit inuti iframen ;) ) som bara visas i de webbläsare som inte har iframe-stöd.

Exempel:

<iframe src="formularet.html" ... ... >
  <a href="formularet.html">Kontakta mig med hjälp av e-postformuläret</a>
</iframe>

Så visst är det väl OK att använda dem om man har vettig nytta av dem !

Då låter det som ett bra alternativ. :)
Kan man på något vis göra så att iframen anpassar höjden efter dokumentet som ska visas i den? Så som tabeller gör.

Hittade detta inlägg. :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?forumid=24&threadid=97219&highlight=iframe

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb